Madder Mortem - Deadlands (Re-release)

Deadlands (Re-release)

Genre:Prog metal
Spilletid:57.04

Brugervurdering: 8/10 baseret på 2 stemmer.

Det norske dark/gothic metalband Madder Mortem har efterhånden eksisteret i et stykke tid. Bandet, som oprindeligt kaldte sig for Mystery Tribe, blev dannet tilbage i 1993, men har oplevet flere lineup changes undervejs. De to gennemgående bandmedlemmer er forsanger Agnete Kirkevaag og guitarist B.P. Kirkevaag. Albummet Deadlands blev oprindeligt udgivet i 2002 og er bandets anmelderroste toer. Madder Mortem er kendt for at lave dystre, progressive metalnumre med tekster omkring depression og sindssyge, og de dyrker således den melankoli, som knytter sig til den nordiske mentalitet. Bandet gør endvidere meget ud af at skabe god sammenhæng mellem deres dystre lydunivers og det grafiske udtryk, som præger deres artwork. Dette ses tydeligt, når man bladrer igennem det flotte cover, som følger med cd’en. Som album er Deadlands et meget grundigt og gennemtænkt værk. Bandet har selv forklaret, at albummet kan ses som en slags konceptalbum, hvor grundideen har været at beskrive en række emotionelle tilstande som et fysisk landskab. Jeg har stor respekt for det, som de fire nordmænd her forsøger. Særligt hovednummeret Nekropol Lit viser bandets store evner og ambitionsniveau. Alligevel kan jeg ikke undslippe følelsen af, at det hele bliver en smule fortænkt, samtidig med at jeg synes, lyden er lidt for halvfemseragtig. Numrene er også ret lange og de kan desuden virke temmelig ens i udtrykket, hvilket betyder at man let mister interessen undervejs. Det gråtonede lydunivers er hverken dystert eller mørkt nok til at virke rigtigt skræmmende, og det er heller ikke sælsomt nok til at blive egentligt smukt og tidløst. Der er formentlig nogle, som vil elske Deadlands konceptet, men for mig bliver det lidt for trist og kedeligt i længden. Madder Mortem må derfor nøjes med karakteren 60%, selvom albummets kvalitet egentlig er til mere.