Loch Vostok - Strife

Strife

Genre:Prog metal

En svensk bouillonterning

Tager man al svensk metal, der nogensinde er udgivet, former den til en terning og smider den i en gryderet, er det ikke usandsynligt, at den ville ende med at smage som Loch Vostok. Strife er bandets syvende og, hævdes det i det medfølgende pressemateriale, stærkeste album til dato.

En varieret helhed

Albumåbneren “Babylonian Groove” er, som navnet antyder, et groovy nummer, der med sine mere klassiske heavy-elementer giver en god forsmag på, hvad der er i vente. Andet nummer er førstesinglen “Summer,” som indledes med komplekse djent-rytmer og tykke synthesizere for derefter at bevæge sig over i high pitched skrig og skrål. Tempoet skifter konstant gennem sangen, der afsluttes med en guitarsolo. Det næste nummer, og samtidig min personlige favorit på albummet, er “The Apologists Are The Enablers,” der er melodød krydret med tunge power-akkorder og brutale breakdowns. Her er det på sin plads at knytte en kommentar til forsanger og guitarist Teddy Möller, som i øvrigt også er at finde i lineuppen hos Wuthering Heights. Det ene øjeblik lyder han som vores egen arrige King Diamond, og det andet lyder han som landsmanden og skønsangeren Tom Englund fra Evergrey, ligesom jeg også kom til at tænke på en anden svenskers, nemlig Christian Älvestams, vokal, som den lader sig høre i Solution .45. Det skizofrene udtryk passer godt til musikken og befinder sig albummet igennem på et meget højt niveau. En anden stor inspirationskilde for Loch Vostok på Strife er Meshuggah, hvilket tydeligst fornemmes på “Cadence,” som efterfølges af den mere stille “Forever.” Anden halvdel af albummet lever desværre ikke helt op til første, men der er dog alligevel lyspunkter, som er værd at fremhæve – for eksempel black-atmosfæren på “Purpose” og teksten til “Consumer,” der, som navnet antyder, handler om det moderne menneskes forbrugermentalitet og dens konsekvenser for vores alle sammens planet. Sidste nummer på Strife er balladen “Expiry Date Of The Soul Of Man,” der indeholder sjælfulde guitarsoli og et simpelt riff, som langsomt fader ud og dermed afrunder et næsten perfekt album.

Et stærkt album

Strife er Loch Vostoks stærkeste album til dato. Musikerne spiller tight (Lawrence Dinamarca er et monster bag trommerne, der burde få selv Mike Portnoy til at nikke anerkendende), teksterne løfter sig op over det trivielle, og produktionen er så skarp, at man kan skære sig på den. Loch Vostok er et band, der udforsker mange grene af metallen, men aldrig er man i tvivl om, at udgangs- og slutpunkt ligger i proggen. Er du til den lidt mere ekstreme side af genren, er Strife et absolut must-buy.

1. Babylonian Groove
  2. Summer
  3. The Apologists Are The Enablers