Lanfear - This Harmonic Consonance

This Harmonic Consonance

Genrer:Prog metal, Power metal
Spilletid:49.41

Så er der igen nyt fra tyske Lanfear. Bandet har efterhånden eksisteret i næsten 20 år, og har 5 tidligere studiealbums bag sig. De har generelt fået rigtig god kritik, blandt andet fordi de kombinerer velspillet powermetal med nogle mere progressive elementer. Det var derfor også med en solid portion forventning at bandets nyeste udspil This Harmonic Consonance, røg i cd-afspilleren. Og der skal ikke være tvivl om, at der stadig er tale om virkelig god powermetal, der uden tvivl vil tiltale fans af både bandet og genren.

Efter en kort instrumental intro, starter albummet ud med Colours of Chaos og By-Product Nation, der er gode typiske power-numre, med solide riffs og en dejlig catchiness. Musikken bliver aldrig af den cheesy slags, hvilket jeg personligt er utrolig glad for. Samtidig er eksempelvis et nummer som The Reverend med til at vise den mere varierede del af Lanfear, hvor de progressive elementer bliver mere udtalte. Det skaber afveksling i forhold til de mere straight-forward numre, og giver i det hele taget musikken en ekstra dimension.

Desværre er der også et par kedelige numre på albummet, ligesom jeg synes keyboardet enkelte steder tager lige lovligt meget overhånd. Samtidig synes jeg ikke den nuværende sanger Nuno Miguel de Barros Fernandes, der afløste den tidligere sanger Tobias Althammer i 2006, er en helt lige så fantastisk sanger. Forstå mig ret, han synger bestemt rigtig godt, men jeg kan nu personligt bedre lide Althammers vokal.

Det ændrer dog ikke på, at albummet er et rigtig fedt album som vil appellere til fans af god solid powermetal.