Krisiun - The Great Execution

The Great Execution

Genre:Death metal

Det brasilianske dødsmetal band Krisiun er nu klar med deres 8. fuldlængdealbum, der har fået titlen The Great Execution. Dette er også et album jeg personligt har glædet mig meget til at høre, da bandet formår at lave brutal dødsmetal der samtidig er utrolig fængende. Efter min ydmyge mening har deres seneste albums da også været af høj høj klasse, og derfor har mine forventninger til dette album da også været skyhøje. Albummet lever dog i allerhøjeste grad op til forventningerne.

For allerede fra pladens første nummer The Will To Potency er der dømt smæk for skillingerne. Trommespillet er som vanligt suverænt, ligesom også bassen lyder rigtig fedt og er flere steder meget tydelig i lydbilledet. Samtidig skifter tempoet mellem det meget hurtige og brutale, og så de tungere midttempo passager. Og denne vekslen fungerer virkelig godt og skaber på den måde et varieret album, hvor de forskellige instrumenter kommer til deres ret.

Så selvom Krisiun i bund og grund lyder som de plejer er der alligevel flere ting ved dette album, der adskiller sig i forhold til deres tidligere udgivelser. Der er et par gæstemusikere inde over denne gang, hvoraf den ene er den brasilianske akustiske guitarist Marcello Caminha. Det opdager man allerede ved The Will To Potency, der netop starter med lidt akustisk guitar, inden der for alvor skrues op for brutaliteten. Men også på det næsten 8 minutter lange The Sword Of Orion kommer den akustiske guitar lidt ind over, og selvom det ikke lyder af meget, det giver musikken en ekstra dimension.

Der er dog også et par numre, der ikke helt holder standarden. Eksempelvis synes jeg det afsluttende nummer Shadows Of Betrayal går en anelse i tomgang, og der er da et par numre mere der virker mindre gode. Det kan dog ikke ændre på at Krisiun igen har lavet et rigtig fedt dødsalbum, og jeg kan kun anbefale folk at få det tjekket ud.