Idols for Dinner - Tenant Of A Declining World

Tenant Of A Declining World

Genrer:Deathcore, Melodisk Death Metal

Parisisk death-inspireret metalcore har klart potentiale, men mangler variation.

Idols for Dinner er navnet på et ganske nyt band fra Paris, der nu udgiver deres debutalbum, Tenant of a Declining World. På deres Facebook-side kalder de selv deres musik for death metal, men jeg vil sige at de langt hen ad vejen spiller metalcore, dog med åbenlys indflydelse fra melodic death. Men at de genrebestemmer sig selv som værende death metal, er lidt som at kalde sin puddelhvalp for Brutus og iføre den et pighalsbånd – den holder ikke helt, gutter.

Tenant of a Declining World har en lettere underproduceret lyd, hvilket jeg synes er velvalgt, da det tilføjer lidt hårdhed. Lidt for ofte synes jeg dog at musikken tilsidesættes for vokalen, hvilket er synd. Jeg kan godt lide forsangerens low growls, men den lysere vokal der akkompagnerer hans lows i enkelte sange, er lidt fesen. Indimellem virker vokalen dog lettere malplaceret, og jeg synes den er for meget i fokus.

Den instrumentale del er til gengæld ofte ret teknisk avanceret, og dette er især at høre på albummets ene instrumentale nummer, "We the Lost Travellers". Dette nummer er jeg ret vild med, især fordi det er et velvalgt afbræk fra de resterende sange, der er en smule uvarierede. Foruden den instrumentale sang er "Mask of Sorrow" og "District of Fear" nogle af albummets bedste numre. "Scarlet" er også et udmærket nummer – bare fordi at jeg elsker, hvor desperat forsangeren er i stand til at lyde.

Tenant of a Declining World er et ganske fint debutalbum, og Idols for Dinner har klart potentiale. Jeg synes at albummet er alt for uvarieret, men er til gengæld fan af deres mix af subgenrer. Især kan jeg godt lide albummets tema, verden i forfald. Jeg elsker alt, der fortolker de her dystre fremtidsudsigter, og det gør Idols for Dinner ganske fint med deres tekster.

Idols for Dinner har lagt en teaser på Youtube:

1. Intro
  2. Legally Instituted Murder