Hemoptysis - Misanthropic Slaughter

Misanthropic Slaughter

Genrer:Thrash metal, Death metal

"Misanthropic Slaughter" er det amerikanske thrash-band Hemoptysis' debut-album (de har dog også en EP fra 2008 i bagagen).

Hemoptysis hører til blandt skaren af retro-thrash-bands, der trækker i stor stil på 80ernes thrash og speed metal, men modsat mange andre af den slags retrobands er der også et lidt moderne islæt over Hemoptysis' musik på dette album, da der også er nogle black metal elementer at finde hist og her - vokalen, for eksempel, lyder som en mellemting mellem typisk black metal vokal og den råbeskrigende vokal, der var populær blandt tyske thrash-bands i 80erne, og brugen af harmonier i guitarerne kan også minde lidt om det, der kendes fra mere melodisk black metal - et eksempel på dette kan høres i "Blood Storm").

Hemoptysis inkorporerer også melodi i mange af deres riffs, men det lyder ikke så meget som svensk melodød, som meget andet moderne melodisk metal, og det er nok fordi Hemoptysis ikke stemmer deres guitarer ned, og fordi de mere melodiske dele lyder mere inspirerede af klassisk metal og power metal fra 80erne og (tjek for eksempel "And the World Dies", "Impending Doom" og "Shadow of Death").

Det ti numre, der findes på dette album er faktisk ikke dårlige, synes jeg, og faktisk så holder Hemoptsysis' thrash-speed metal ret godt, og der er god balance mellem melodi og brutalitet (en af deres forcer er brugen af guitarmelodier i riffsne). Og så er det også meget forfriskende med et retro-trash-band, der stadig søger at være lidt originale.

Jeg synes, det er en meget stærk debut fra det amerikanske band, som tegner lovende for deres fremtid.