Hammerfall - Dominion

Dominion

Genre:Power metal
Spilletid:50:35

Klassisk powermetal i samme støbeske

Svenske Hammerfall har længe været et stort navn inden for powermetal-genren. Lige fra debutpladen Glory To The Brave udkom i slutningen af sidste årtusinde, har deres stil været karakteriserende for genren, og deres musik højtelsket af fans deraf. Der har siden da kun været plads til små fravigelser fra signaturlyden, som det dystopi-tematiserede album Infected fra 2011 blev billede på. Svenskernes troskab mod deres stil og kernepublikum har banet vejen for deres lange karriere, men er på de seneste albums også blevet det, der holder dem fra at vinde nyt land. Den velkendte lyd og sangskrivning fortsætter på Dominion, der næppe vinder mange nye fans til bandet.

Lækre riffs og genbrugte tematikker

Hvis nogen skulle have glemt dem, siden forrige Hammerfall-plade udkom, så lad os lige ridse bandets styrker op: Guitaristerne Oscar Dronjak og Pontus Norgrens solide kombination af simple, men stærke riffs og velklingende guitarsoloer flyder på en bund af et solidt rytmisk sammenspil. Bandets lyrik og tematik tangerer det fantasynørdede, men der bevares en alvor og konsistens, som skaber en stærk stemning gennem dæmonviser, kamphymner og følelsesladede ballader. Disse kvaliteter er ikke overraskende for genren, men Hammerfall forstår at perfektionere og mestre dem. Dette lever sangene på Dominion i høj grad op til, og med sange som ”Chain Of Command”, ”Dominion”, ”We Make Sweden Rock” og ”Bloodline” rejser den fra middelalderen gennem helvede over rockstjernetilværelsen til kærlighed til metalkulturen.

Dominions troskab mod bandets klassiske stil bliver også pladens svaghed. Det er svært at kaste ny magi af gamle formler, og det er da også kun halvdelen af sangene på pladen, der kommer i nærheden af innovation på den musikalske front. Primært er det de nye riffs, der bærer sangene fremad, og omkvædene i numre som ”Dead By Dawn” og ”And Yet I Smile” sætter sig aldrig rigtigt fast i hjernen. For at Hammerfall for alvor skal fange min opmærksomhed, skal der være bedre grunde til ikke at sætte deres gamle, klassiske ballader på i stedet for.

Hovedingrediens: nostalgi

Hvis ikke det var, fordi jeg allerede har et nært forhold til Hammerfall som bandet, der i sin tid åbenbarede powermetal-genren for mig, havde jeg ikke kunnet retfærdiggøre at bruge meget tid på Dominion. Parkerer vi den kritiske sans og skruer nostalgicenteret op på maks., kan jeg dog sagtens lade mig forføre af flere af albummets sange. Dette skyldes primært produktionens kvalitet og de udmærkede riffs, og mon ikke vi til koncerterne alligevel ender med at synge med på Joacim Cans’ vokal på trods af de halvslidte tematikker?

1. Never Forgive, Never Forget
  2. Dominion
  3. Testify