Gorement - Within The Shadow Of Darkness - The Complete Recordings

Within The Shadow Of Darkness - The Complete Recordings

Genre:Death metal
Antal numre:28

De er onde, de er brutale, de er Gorement og de er vendt tilbage fra de døde for at give os ren ondskab. Gorement er et gammelt svensk dødsmetal band som startede tilbage i 1991 i byen Nyköping med demoen ’’Human Relic’’. Med godt tre demoer, to singler, et album og en samling, kommer de her med deres anden samling Within The Shadow Of Darkness som består af to cd’er. På den første cd får man noget af det gode gamle Gorement, nemlig deres debut album ’’My Ending Quest’’. Albummet starter ud med titel sangen ’’My Ending Quest’’ som giver noget god gammel dødsmetal og man begynder helt at tænke tilbage på dødsmetallens unge dage. De levere en rigtig god gang tung og dog storslået dødsmetal, som klart kan høres under sangen ’’Sea Of Silence’’.

På cd nummer to starter det hele ud med den dystre og korte intro sang ’’Human Relics’’, som hurtigt går over i den noget mere hårdtslående ’’Darkness of the Dead’’. Albummet tager en med ind i et mørkt og ondt univers, med vokalisten Jimmy Karlssons dommedags stemme føler man allerede man står ved helveds porte. Vokalerne er der virkeligt gjort noget ved på Within the Shadow of Darkness, så de lyder meget mere dæmoniske i forhold til deres ældre musik. Bassen har de virkelig også gjort meget ud af, som man kan høre på sangen ’’Moulder Within’’ der starter ud med en vild og rastløs bass, fyldt med distorsion og går derefter over i totalt vanvid fra hele bandet.’’Moulder Within’’ er virkelig en af de sange der sparker hårdt.

Ud over at være vildt ekstrem, så får Gorement også lavet en form for mystik i deres musik. Når jeg hører introen til sangen ’’Obsequies Of Mankind’’ begynder jeg helt, at tænke på gamle Black Sabbath, mystisk og dog dystert. Guitaren er utrolig tung og kraftig, men de eneste sange der er en fed guitar solo på er ’’Moulder Within’’ og ’’Into Shadows’’, det synes jeg godt de kunne have haft en del mere af.

Det er et ondskabsfuldt album som virkelig hiver en hårdt i nakkehårene, man begynder helt at tænke på det gamle Cannibal Corpse. Selvom det er en samling, som er udgivet efter en samling, så har de forbedret rigtig meget på deres lyd. F. eks. Vokalerne er forbedret en hel del og har fået meget mere fylde på, guitaren har fået en noget skarpe og dog dybere lyd, bassen har fået en smule mere distorsion og samtidig gjort mere fremtræden og med trommerne føler man også man kan høre hvert eneste slag. Jeg synes dog ikke live optagelserne hører hjemme på albummet, de lyder mest af alt noget der er filmet med et kamera til en lokal koncert nede på havnen.

Trackliste CD 1 - My Ending Quest - Vale Of Tears - Human Relics - The Memorial - The Lost Breed - Silent Hymn (For The Dead) - Sea Of Silence - Obsequies Of Mankind - Darkness Of The Dead - Into Shadows CD 2 - Intro (Human Relic – demo 1991) - Darkness Of The Dead (Human Relic – demo 1991) - Human Relic (Human Relic – demo 1991) - Moulder Within (Human Relic – demo 1991) - Intro (Obsequies… - demo 1991) - Process Of Cent (Obsequies… - demo 1991) - Gruesome Modification Of Form (Obsequies… - demo 1991) - Obsequies Of Mankind (Obsequies… - demo 1991) - The Memorial (The Memorial – EP 1992) - Into Shadows (The Memorial – EP 1992 - Garden Of Delight (Promo 1995) - Profound Harmony (Promo 1995) - Soulless Sanity (Promo 1995) - Gruesome Modification Of Form (Live) - Obsequies Of Mankind (Live) - Darkness Of The Dead (Live) - Exhume To Consume (Live) - Blood, Pus And Gastric Juice (Live)