Goatess - Goatess

Goatess

Genre:Doom metal

Goatess forener doom og stoner på deres debutalbum.

2013 blev året hvor svenske Goatess endelig er aktuelle med deres debutudgivelse af selvsamme navn, et album på otte numre. Goatess, der har været aktive siden 2009, spiller en skøn blanding af doom og stoner metal, og minder på nogle punkter om Pet the Preacher, som vi kender herhjemmefra. Jeg skal ikke være sen til at rose undergrunden for alle de fantastiske, ukendte bands man kan være heldig at støde på der, og Goatess er bestemt ingen undtagelse.

Goatess’ musik er ganske typisk for genren, og som altid fungerer blandingen af stoner og doom upåklageligt. Det er langsomt, meget stemningsfuldt, og den beskidte produktion passer perfekt til forsanger Chritus ligeså rå vokal. Jeg er ret vild med det her album, men det der nok overvælder mig mest, er netop vokalpræstationen. Vi har at gøre med en forsanger, der virkelig synger det her fra bunden af sit hjerte, og virkningen er af og til lettere overvældende – fx i et nummer som "Alpha Omega", der (jeg prøver virkelig at lade være med at please) nærmest er et lille mesterværk i sig selv.

Goatess indeholder kun et enkelt nummer, der er kortere end syv minutter, og er i det hele taget meget typisk genren, men formår alligevel at sætte nogle standarder – om ikke andet så for deres næste album. Goatess’ musik er melodisk, atmosfærisk og alligevel så brutalt, som det er muligt at blive inden for doom-genren. Vokalen er – som nævnt – helt ufatteligt smuk, det er lyrikken også, og i det hele taget fangirler jeg nok lidt for meget. Dog tror jeg at mit budskab er kommet ud: Goatess’ debutalbum är väldig bra, og helt bestemt værd at få fat i!

Herunder kan (bliver du nødt til, red.) du høre nummeret "Alpha Omega":

1. Know Your Animal
  2. Alpha OMega