Finsterforst  - Mach Dich Frei

Mach Dich Frei

Genre:Black metal

Finsterforst rammer næsten plet med en atmosfærisk og mørk perle

Atmosfærisk black, magisk pagan, episk folk og meget mere

Finsterforst er en af den slags bands, som det er svært at blive klog på. Bandet kalder selv stilen for black forest metal, og Finsterforst siger selv, at inspirationen kommer fra det tyske område, hvor bandet stammer fra. Med Finsterforst får man lidt af det hele. Atmosfærisk black metal, pagan/viking metal, powermetal og en del folk-elementer. Tekstuniverset kredser om emner som naturen, tyske myter og eventyr. Mach Dich Frei er femte album fra bandet.

På rejse gennem den magiske natur

Mach Dich Frei starter ud med en et-minut intro, hvor man hører elvens susen, mens horn og fløjter bygger en mørk og mystisk stemning op. Herefter går nummeret over i ”Schicksals End’”, hvor en lang guitarintro bygger op til et black metal råb. Den lange intro på dette nummer gør første nummer på skiven overflødig, og bandet burde have skåret mere ind til benet, hvilket jeg kommer tilbage til. Der er godt med symfoniske elementer, og generelt er der på hele pladen en rigtig god vekslen i både tempo, vokal og instrumentelle passager.

Finsterforst er et band, som kan lave lange numre, og på hvert nummer er den samme afveksling, som der normalt vil være på et helt album. Vokalen skifter mellem en hæs black metal stemme, og en clean folk stemme. Hele pladen er yderst velspillet og både trommer, guitar, harmonika, blæsere, og hvad der ellers er, håndteres til ug.

Hvert eneste nummer er i sig selv en lille perle med sin egen fortælling. Med Mach Dich Frei kommer man ud på en magisk rejse fra de dybe dale, til de mørke skove og glinsende søer. Finsterforst kunne uden problemer levere soundtracket til det næste Elder Scrolls-spil eller lignende, for musikken skaber en magisk stemning, hvor lytteren svæver frit i tid og rum: Fra den europæiske middelaldermusik til den østlige mystik, over den symfoniske metal.

Mach Dich Frei er en gennemspillet og yderst veludført plade, men det er næsten for meget af det gode. Jeg synes, skiven bliver for lang, og hvis skiven skulle have ramt topkarakteren, skulle der have været skåret mere ind til benet og været luget en smule ud i alle genrerne. Bandet vil ganske enkelt for meget med pladen. Med et slutnummer på hele 24 minutter mister jeg ganske enkelt pusten, hvilket er synd.

Veludført, men for meget af det gode

Finsterforst har med Mach Dich Frei skabt en perle af et album. Er man til atmosfærisk, nærmest magisk og episk black metal er skiven helt sikkert et besøg værd. Albummet er teknisk veludført, og der er en episk og storladen stemning hele vejen igennem. Det bliver desværre for meget af det gode, og skulle bandet have ramt topkarakteren, skulle bandet have været bedre til at koncentrere pladen mere om de bedste elementer.

1. Abfahrt
  2. Schicksals End'
  3. Zeit für Hass