Fate - V

V

/ Bonnier Amigo Music · Udkom

Genrer:Hard rock, Power metal
Spilletid:54:50

Mit kendskab til Fate var temmelig begrænset før jeg modtog deres nye album. Fate udgav 4 albums i de glade 80'ere (ok, "Scratch n' Sniff" kom i 1990). For mig var de mere kendte som AOR bandet Hank Sherman (Mercyful Fate, Force Of Evil) dannede efter brudet med Mercyful Fate, og da denne stil aldrig har sagt man noget, så valgte jeg ikke at lytte til dette fremragende Heavy Rock band. Efter lidt af en band karrusel kom en vis Per Johansson med på den sidste plade "Scratch n' Sniff", som også var den mest heavy Fate havde lavet til dato, der blev til lidt demo indspilninger i starten af 90'erne med deres nye yderst talenterede guitarist Søren Hoff, men desværre lukkede og slukkede de da grunge bølgen brød igennem.

Nu er de så tilbage for fuld udblæsning, bedre og mere heavy end nogensinde, indpakket i et helt utroligt lyd inferno, produceret af Tommy Hansen (Helloween, Pretty Maids m. fl.). Bandet er tilbage med lineuppet Per (sang), Peter (bass), Søren (guitar) og en ny svensker Micke Kvist på trommer. Denne lineup er bare perfekt, sammenspillet er til UG+. Eneste originale medlem Peter på bass og den nye mand på trommer, styrer rytmesektionen med hård hånd, Søren brillerer igen og igen med nogle yderst tunge heavy riffs, samt nogle rigtige flotte soloer. Til sidst men absolut ikke mindst Per på vokal, han er lidt af et vidunder fra vort lille land, her gik man og troede at rigtige sangtalenter var ikke eksisterende her i landet, så kommer der en ny Jorn Lande sådan bare lige snigende. Hans stemme ligger ikke langt fra førnævnte nordmand, men har alligevel en utrolig genkendelsesværdi. Selv om det lyder lidt underligt synes jeg hans stemme lyder som en blanding af Ozzy, Jorn og Anastascia. Der er tonsvis af tunge riffs, hør f.eks. "Butterfly", "Ecstasy", "Fate" eller "Toxic" eller den mere groovy rocker "Everything About You", som jeg faktisk ville spå kunne blive et mindre hit, hvis det fik den rigtige airplay, eller "Life", en rigtig lille flot halvballade som man næsten får gåsehud af. Man kan også høre på lyrikken, at Per rigtig har kælet for teksterne, de lyder meget dybe. Så selvom Fate stadig spiller go gedigen 80'er heavy rock i stil med Dio, Rainbow og Gotthard lyder de absolut ikke forældet,

Så drenge og piger, hop I blot ned i den lokale shop og støt op om Danmarks største håb inden for Hard/Heavy Rock.