Fairyland - Score To A New Beginning

Score To A New Beginning

Genrer:Symfonisk metal, Power metal
Spilletid:49:40

Franske Fairyland, førhen kaldet Fantasia og Fantasy blev dannet tilbage i 1998 af keyboardspilleren Philippe Giordana sammen med bassist/trommeslager Willdric Lievin. Begge havde en stærk passion for Epic / Symphonic Heavy Metal. Bandet var på daværende tidspunkt kun kendt i "undergrunden" og spillede numre fra deres første demo "Tribute to Universe".

I 2000, under navnet Fantasia udgav bandet deres andet demo album med titlen "Realm of Wonders". Deres metal stil bag nu mere præg af Symphonic og Fantasy elementer. I 2003 havde bandet fundet sammen med sangeren Elisa C. Martin (ex. Dark Moor) og i april samme år udgav bandet så deres første rigtige album med titlen "Of Wars in Osyrhia" På daværende tidspunkt havde Fairyland en dansk manager og en kontrakt med franske N.T.S. som nu hedder Replica Records. "Of Wars in Osyrhia" var en rimelig stor succes og succesen resulterede i en fransk tour med Sonata Arctica samt en koncert på Sweden Rock Festival 2003.

Der opstod dog interne problemer i bandet, som resulterede i at både Willdric Lievin og Elisa C. Martin forlod Fairyland. På det tidspunkt var de i gang med at indspille koncept albummet "The Fall of An Empire", som Philippe Giordana igen stod bag. De valgte at fuldføre albummet men med en ny line-up som kom til at består af Max Leclerqc (Ex. Magic Kingdom) som forsanger, Pierre Emmanuel "Piwee" Desfray på trommer og Thomas "Tom" Cesario på bass.

Imellem tiden havde Napalm Records fået øjnene op for Fairyland. De skrev kontrakt og i 2006 udkom "The Fall of An Empire" samtidig med en genudgivelse af "Of Wars in Osyrhia". Albummet fik en gennemsnitlig okay modtagelse, selvom bandet nu blev sammenlignet en del med "Rhapsody of fire" på en negativ måde. Ord som coverband blev brugt i flæng. Efter udgivelsen turnerede Fairyland med Kamelot og Leaves’ eyes. Efter denne tour splittede bandet så op igen og kun Philippe Giordana stod tilbage.

Nu er Fairyland så klar med opfølgeren til "The Fall of An Empire". Denne gang har Philippe ikke valgt at finde en fast line-up men derimod samlet en masse forskellige gæste musikere. Albummet har fået titlen "Score to a New Beginning" og personligt ser jeg selv dette album som en "ny begyndelse" for Fairyland, for hold da op en forbedring. "Score to a New Beginning" er ikke bare et rigtig godt album. Det besidder næsten alle de nødvendigheder for et genialt Symphonic Metal album. For mig minder albummet en smule om forrige "The Fall of An Empire", men hvor det forrige album havde skønhedsfejl og til tider mindede for meget om Rhapsody of Fire, så har vi her tale om en perle i forhold. Nu har Fairyland så bevæget sig mere over imod bands som Serenity, tilføjet lidt power elementer og det er kun positivt. Der er kommet mere dybde og en af albummets så absolutte forcer er, at det er opbygget af gæstemusikere. Det gør på en måde albummet mere levende, men holder stadigvæk den røde tråd fra start til slut. Marco Sandron står som forsangeren i bandet og synger med på alle numrene og han gør det godt. Gæste Sangere som Georg Neuhauser fra Serenity løfter virkelig skiven op til de højde forrige album ikke formåede. Vi har ikke længere tale om et album Rhapsody of Fire ligeså godt kunne havde udgivet. Nu har Fairyland fundet jordforbindelsen, de har fundet sig selv og kan nu begynde at udvikle sig i deres egen unikke retning.

Dette er for mig, en af de absolut højdepunkter i 2009 indtil videre og er man fan af bands som Serenity og Tobias Sammet’ Avantasia så bør man så absolut ikke snyde sig for denne oplevelse. Der er ingen tvivl om, at denne skive kommer til at snurre i anlægget i MEGET land tid. Jeg er skam imponeret over bandets fremskridt.

Sammenlignet med de forrige albums, så vil jeg mene at Fairyland vil overleve længere og få større succes ved at benytte samme opskrift som her. Drag fordel af gæstemusikere. Det virkede for Tobias Sammet, det virker også for Fairyland. 9/10 skulls herfra. Ingen tvivl om det!