Dilapidating Mind - EGO

Genrer:Hard rock, Heavy Metal
Antal numre:7

En stor mission

Magnus Blichfeldt er en ung herre med meget på hjerte. Drømmen er at blive professionel musiker og kunne leve af at skrive sange – en drøm, han sikkert deler med mange rundtomkring i verden. For at nærme sig dette har den unge køgenser for nylig dannet solobandet Dilapidating Mind, og i oktober smed han sin første ep, EGO, på gaden. Pladen består af syv numre fordelt på 28 minutter, og Blichfeldt har selv stået for komponering, indspilning og produktion – respekt for det!

Lidt til alle – eller meget til ingen

Lad os bare være ærlige: Det her er en forvirrende plade. På få minutter veksler EGO mellem motorcykelrock og dødsmetal, countrymusik og grunge – ja, en gang imellem er vi sågar inde på black metal-territorium. Der er absolut ingen rød tråd på EGO, og manden bag ytrer da også, at dette aldrig har været hans hensigt; Blichfeldt ønsker ikke at lade sig begrænse af genrekasser og lytterforventninger. Dette kan for så vidt være fint nok, men det gør også EGO til en temmelig rodet affære.

Lyt bare til det første reelle nummer ”Thank You”. Skæringen starter med et ondt growl, guitarerne spiller hardrock, og energien er egentlig meget fed. Pludselig ændrer sangen dog karakter, og Blichfeldt kaster sig ud i en gang dødsmetal – i øvrigt med en meget utrænet vokal. Senere vender han tilbage til hardrocken, og i c-stykket går der Gojira i den med masser af harmonics. Idéer er der nok af, men ofte bliver resultatet en anelse ufokuseret.

Det er dejligt, at Dilapidating Mind forsøger at ryste posen og at producere nogle originale numre, men desværre er der meget få øjeblikke på EGO, der for alvor er overbevisende: ”Lucid Dream” har en god energi, men er hurtigt glemt, ”Come Home” er ganske stemningsfuld, men fænger ikke, og ”Memento Mori” er groovy, men mangler pondus i vokalen. Desuden er det tydeligt på samtlige syv numre, at Blichfeldt er en uerfaren musiker, der stadig ikke er kommet helt i mål, hvad angår sangskrivning og musikproduktion; der er simpelthen for mange ’huller’.

Dilapidating Minds EGO er en personlig plade, hvor Blichfeldt får mulighed for at bearbejde sin kamp mod – efter eget udsagn – depression, angst og mobning. Dette i sig selv er utrolig prisværdigt, og jeg håber, at Blichfeldt vil fortsætte med at lave musik i mange år. EGO er en udmærket start, der viser, at den unge køgenser har masser af idéer; nu skal de bare målrettes og raffineres.

1. Intro
  2. Thank You
  3. Lucid Dream