DevilDriver - Dealing With Demons

Dealing With Demons

Genrer:Melodisk Death Metal, Groove

Lad cowboyhatten stå i skabet

Når man snakker om moderne groove metal, er det svært at komme udenom Devildriver. Endnu engang står Dez Fafara i spidsen som det eneste originale medlem, klar til at sælge dig konceptet for det nye dobbeltalbum, Dealing with Demons. Et konceptalbum delt i to, der behandler de menneskelige dæmoner i flere forskellige afskygninger, hvad end det er personlige, samfundsmæssige eller noget genkendeligt for os alle. Devildriver er kendt for at skyde albums ud i varierende kvalitet. Om det skyldes de jævnlige udskiftninger i bandet eller uheldige eksperimenter, kan være svært at afgøre. Senest gik de all in på makværket Outlaws 'til the End, Vol. 1, da Dez tænkte, at det var en god ide at transformere countrysange til melodisk dødsmetal. Det er der heldigvis intet at spore af på Dealing with Demons, hvor bandet endnu engang har noget at bevise, og det bliver spændende at se, om de kan holde kadencen som deres udmærkede forsøg på Trust No One.

Et halvhjertet forsøg

Det kan være svært med delte konceptalbums. For det første skal idéen og kreativiteten være intakt for at skabe en interessant lytteroplevelse, og for det andet rejser det også spørgsmålet, om man går på kompromis med kvaliteten, når der skal fyldes omkring tyve sange ud på to selvstændige plader.
Tematisk holder pladen sin røde tråd og spænder bredt fra Dez Fafaras private liv på ”Keep Away from Me” til spøgelseshistorier på ”Iona”. På det musikalske plan er det dog svært ikke at have Devildrivers karismatiske udgivelser i midt 00’erne i baghovedet.

Dealing with Demons bliver der afprøvet nyt terræn og yderligere eksperimenteret her og der. Fælles for det hele er dog, at Devildrivers tilgang stadigvæk er metal med masser af groove. Pladen indledes med ”Keep Away from Me”, hvor Devildriver leger en anelse for meget Gojira med den langsomme opbygning og et vers, der mest af alt kunne minde om en langsommere version af ”Ocean Planet”.

”Vengeance is Clear” sender Meshuggah-vibes og giver sangen noget kant, der klæder nummeret godt. Det samme gælder ”Iona”, der sender den velkendte Devildriver-vildskab ind i albummet og fint demonstrerer, at Dez stadig mestrer de høje skrig. Men følelsen, af at der mangler noget, sætter sig i kroppen, jo længere albummet skrider frem. Der er ingen tvivl om, at Devildriver har store ambitioner og rigtig gerne vil en masse ting på Dealing with Demons, men de kommer hurtigt til at stå i skyggen af, hvad de ellers har bedrevet. Det kommer, desværre, til at virke en smule identitetsløst.

Det musikalske håndværk er i og for sig ganske solidt, men de der aggressive, inspirerende riffs, og de trommer, som forhenværende John Boecklin kunne smække sammen, da de var i toppen af deres game, udebliver desværre. Et nummer som ”Witches” er et fyldnummer, der starter lige på og hårdt, men bare er skåret ud af groove metal-formlen og bekræfter yderligere fraværet af passion og vildskab.
På nummeret ”Wishing” bliver der søgt nye veje, blandt andet med en atypisk ren vokal fra Dez og et vers, der næsten er bygget op på samme måde, som da de lavede et covernummer af ”Sail” på Winter Kills.
Pladen slutter af med den atmosfæriske ”Scars Me Forever”, som instrumentalt er en af de mere interessante numre på pladen, men rent melodisk ikke noget prangende.

Kom nu, Devildriver!

Devildriver leverer et solidt, men dog uinspirerende album. Det siges, at Devildriver har skrevet 48 sange, der alle kunne passe ind på dette todelte konceptalbum, og alligevel formår bandet ikke at sætte ind med den vildskab og den passion, som de har formået tidligere. Ja, det er stadig groove metal, og det spiller på de samme tangenter, som det nu engang skal gøre, men det er desværre ikke nok til at indfri de forventninger, man gerne må have, inden man sætter et Devildriver-album på. Hvis pladen havde ét af de der outstanding numre, der kunne ruske lidt ekstra i kadaveret, havde albummet måske været en anderledes oplevelse. Men for mange rutinefyldte, uinspirerende numre præger altså lytter oplevelsen, og så må man håbe, at Devildriver rejser sig på anden del af Dealing with Demons.

1. Keep Away From Me
  2. Vengeance Is Clear
  3. Nest Of Vipers