Delain - The Human Contradiction

The Human Contradiction

Genre:Symfonisk metal

Officiel vurdering: 10/10

Så er det tid til et symfonisk mesterværk fra hollandske Delain!

Introduktion

Hollandske Delain har været på banen siden 2002, og blev dannet af tidligere Within Temptation keyboardspiller, Martijn Westerholt, der i 2001 måtte forlade Within Temptation pga. alvorlig sygdom. I sin sygdomsperiode formåede han dog at holde fast i musikken, og herved opstod Delain – i første omgang som et projekt. Bandet gør sig i melodisk og symfonisk metal med kvindevokal, og leverer fantastisk musik, der hverken er for overdådigt eller for kedeligt. Delain har udgivet tre studiealbums, og det fjerde er lige på trapperne.

Gennemgang

The Human Contradiction er det fjerde i rækken af albums fra Delain, og består af ni lækre numre, der strækker sig over 42 minutter. Albummet er produceret af Martijn Westerholt og mixet af Fredrik Nordström og Henrik Udd.

På albummet har Delain besøg af en række gæstemusikere, som bl.a. Within Temptation trommeslager, Mike Coolen, Arch Enemy sangerinde Alissa White-Gluz og Nightwish sanger Marco Hietala, hvilket vist bevidner det høje niveau vi er ude i.

Lyd og produktion behøver ikke den store omtale, idet Delain leverer et førsteklasses album, på alle områder – Herunder også lyden på albummet, der er helt perfekt og 100% gennemført.

Først og fremmest kan vi på albummet nyde sangerinde Charlotte Wessels vokal, der er super skøn - både når hun synger straight, når hun bruger den kraftfulde vokal og når hun skruer op for de mere feminine og blide toner. Der er en naturlighed og lethed over måden hun synger på, og hun har virkelig en fantastisk og spændende vokal, som hun virkelig mestrer.

Musikalsk er det også 100% i orden fra start til slut – Der er ingen tvivl om, at vi har med musikere at gøre, som mestrer deres instrumenter. Uanset om det er bandets egne medlemmer eller gæstemusikerne, så er der er perfektion til ned i mindste detalje. På trods af, at vi er ude i symfonisk og melodisk metal, så er det ikke sådan, at metal elementerne drukner i symfoni og orkester overflod. Nummeret "Here Come The Vultures" er f.eks. et fantastisk nummer, hvor balancen mellem de symfoniske toner og den hårdere metal er helt perfekt – der er en aggressiv og psykotisk stemning over nummeret, samtidig med at der f.eks. er lækre melodiske klaverparts og strygere.

Som nævnt, er der også gæstesangere på besøg. Blandt andet Nightwish sangeren Marco Hietala, der synger på to af numrene. Det ene – "Your Body Is A Battleground", er det nummer der kan tjekkes ud nedenfor – Her vil man hurtigt genkende hans stemme, hvis man kender til Nightwish. Hans vokal passer rigtig godt til nummeret, og giver det kant og bid. Lige præcist dette nummer er også et godt eksempel på Charlotte Wessels alsidige vokal, plus at man her får et godt billede af, hvordan Delain's numre hænger sammen: Masser af melodi, symfonisk metal, aggressive toner, dramatiske orkestertoner og forskellige symfoniske stadier – Vi får både drama og melankoli, men absolut uden at det overdrives.

Konklusion

Delain har med The Human Contradiction leveret et mesterværk. Her får du symfonisk metal, uden at det bliver for højtideligt - Det er de hårde metalliske toner og de melodiske og orkestrale elementer, der sammen går op i en højere enhed, i perfekt forening med vokalerne – især når Charlotte Wessel slår sig løs. Albummet byder på ni numre, der hver især har noget at byde på, både i den bløde og den hårde ende af skalaen, så tjek The Human Contradiction ud, og glem ikke at skrue op!

Tag et lyt til Your Body Is A Battleground, hvor Nightwish sanger, Marco Hietala også er med på vokal: