Cut Up - Forensic Nightmares

Forensic Nightmares

Genre:Death metal
Spilletid:41.09

En god sending svensk død i sommerkulden

Groovy death metal - præcis som vi kan li’ det!

Svenske Cut Up leverer på deres debut Forensic Nightmares glimrende groovy death metal helt i tråd med alle regler og traditioner. Der er ikke så mange dikkedarer og svinkeærinder på pladen, der er proppet med spillelyst, brutale mellemstykker og godt håndværk. Det er også svært at forvente andet end en sikker kurs fra et band, der nok er nyt, men som ikke desto mindre består af 4 medlemmer, der alle har spillet i mellem 2 og 8 bands tidligere såsom Vomitory, The Project Hate MCMXCIX og God Macabre.

Alt er ved det gamle, og dét er godt nyt!

Nu er jeg ikke den mest erfarne heavy-fan i det danske kongerige, men der synes vist at være en tendens til, at nyere death metal-bands, der uden skam drømmer sig tilbage til årene, hvor Death regerede, bløder lyden en smule op med thrashede mellemstykker og en særdeles god, rund produktion. Og det er netop tilfældet på Forensic Nightmares. Du går med andre ord ikke blødende fra Forensic Nightmares, fordi lyden er elendig, men fordi du har spontanheadbanget dit sofabord (igen).

En garanteret succes?

Det sker engang imellem, at et heavy band kommer op i lidt højere luftlag og eksempelvis får lov at turnere med en eller flere af the big 4. Se blot på Gojira, Ghost eller Volbeat. Det vil dog ikke ske for Cut Up. De har lyden, de fede riffs og et helt igennem godt tag på genren, men titler som ”Order of the Chainsaw” og ”Stab and Stab Again” rammer formentlig kun et noget snævert metalpublikum. Hvis jeg var deres manager, ville jeg rive mig i håret. Det er jeg heldigvis ikke, så jeg nyder bare en stund i godt gennemført groovy death metal-selskab.

Hvem sagde thrash?

Nu er jeg en hund efter alt, der kan få mig ud i en mosh pit, så jeg er særdeles godt tilfreds med thrash-elementerne, der ligger som oaser af rå energi midt i det tonstunge, blodplettede lydlandskab. Jeg skal dog ikke kunne sige, om death metal-fans vil synes, thrash-elementerne er upassende. Nu er det heldigvis mig, der skriver disse linjer, så jeg stanger 7 kranier ud til de herrer fra det svenske og deres noget makabre univers.

1. Enter Hell
  2. Burial Time
  3. Remember The Flesh