Godspeed On The Devils Thunder

/ Bonnier Amigo Music · Udkom

Genrer:Black metal, Symfonisk black metal
Spilletid:71:23
Antal numre:13

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

Så er de engelske Vampyrer tilbage med deres nyeste epos, denne gang er det et koncept album baseret på endnu en historisk seriemorder. Sidst bandet gjorde det var med "Cruelty And The Beast" fra 1998, hvor man tog den ungarske blodbader Elizabeth Bathory under kærlig behandling. Denne gang har man taget inspiration fra den franske seriemorder/pædofile Gilles De Rais, en fransk adelsmand i Jeanne D’arc’s tjeneste, som nogen nok kender fra Celtic Frost’s "Into The Crypt Of Rays".

Og temaet er ikke det eneste der forbinder de to plader, for rent musikalsk har man også søgt at gå tilbage til den mere episke og symfoniske stil fra netop "Cruelty And The Beast". Hvilket nok er et smart træk, da bandets forrige plade "Thornography" jo blev haglet ned i pressen. Allerede med åbneren "Shat Out Of Hell" (en fækal tribut til Meat Loaf?) viser en del mere aggressioner end man viste på forgængeren. Samtidig har man igen brugt små orkestrale numre imellem de "rigtige" sange, som man gjorde på bandets tidligere materiale, dette virker dog ikke altid 100% overbevisende her, da enkelte numre mere virker som fyld, end at skulle tjene med at få historien til at flyde. "The Death Of Love" kan endda beskrives som en rigtig halvballade, komplet med den typiske kvindestemme og melodiske guitarmelodier. Men allerbedst virker dog de mere hurtige numre som "Tragic Kingdom", "Honey & Sulphur" og titelsangen, samt de to lange numre " Midnight Shadows Crawl To Darken Counsel With Life" og " Darkness Incarnate". Der er dog også et par mere eller mindre kedelige numre, men med en spilletid på over 70 minutter kan dette vel ikke undgås.

Bandets forsøg på at overgå deres egne klassikere lykkes dem ikke helt, men på trods af det er dette en meget mere værdig skive end forgængeren, som nok især vil appellere til fans af bandets oprindelige lyd.