Her på Heavymetal.dk har vi tidligere rubriceret Cold Night For Alligators debutalbum Course of Events (2016) som ”en tung og spændende omgang tech-metalcore” og opfølgeren Fervor (2018) som mere melodisk progressiv metalcore. Hvor bandet på de første to år øjensynligt fik slebet de skarpe kanter til, er disse efter yderligere fire år nærmest forsvundet.
Modigt genreskifte med gæste-black
Cold Night For Alligators anno 2022 er mest af alt alternativ metal med et progressivt islæt. Selv kalder bandet (eller måske snarere pladeselskabet) musikken for ”melankolsk, fængende og overraskende, med stærke omkvæd, ukonventionelle sangstrukturer og et stærkt personligt tekstunivers” kredsende om blandt andet sygdom, forældreskab, kriser og håb.
Med i produktionen har Cold Night For Alligators haft Chris Kreutzfeldt (Cabal), Mirza Radonjica (Siamese), Jacob Hansen (Volbeat m.fl.) og Ole Bjørn (Dúné), og bandet viser på The Hindsight Notes – igen med egne ord – et mere modent, genrenedbrydende musikalsk og lyrisk univers med fokus på stærke sange og progressive eksperimenter. Faktum er, at den københavnske kvartet fra debuten i 2016 over opfølgeren i 2018 og til nu The Hindsight Notes har foretaget et reelt og ganske markant genreskifte. Og den slags skal man som bekendt være varsom med, navnlig i metalkredse!
Først og fremmest tjener det Cold Night For Alligators til ære at turde følge hjertet frem for at lade sig binde af egne og andres forventninger, og The Hindsight Notes er for nu at komme til sagen et pokkers godt album. Men flot og velproduceret, som det er, bliver det sine steder også en lille smule kedeligt, og man savner lidt af tidligere tiders kant.
Vokalmæssigt kunne jeg eksempelvis godt drømme om at høre lidt mere til Johan Pedersens fulde repertoire. Pedersen har jo på de foregående to studiealbum og momentant også nu på The Hindsight Notes demonstreret, at han godt kan både growle og skrige, og det må han egentlig bare gerne gøre lidt mere. Særligt tydeligt bliver dette på et nummer som ”Worn Out Mannequin”, hvor Johan Pedersens krystalklare røst suppleres af black metal screams udgydt af ingen ringere end MØLs Kim Song Sternkopf. Læg dertil en gang kor og få et småskizofrent og helt vildt intenst nummer, som i virkeligheden er albummets bedste. Black-vokalen passer overraskende nok perfekt ind og udgør den kant, man lidt savner på de fleste af albummets rent clean numre og på The Hindsight Notes som helhed.
The Hindsight Notes har flere gode skæringer med ”No Connection” og ”Dusty Patterns” som et par eksempler. Sidstnævnte har hele pakken af fed energi krydret med et heavy breakdown og metalcore-skrig og er et billede på det Cold Night For Alligators, i hvert fald jeg godt kunne tænke mig at høre mere til.
Dansk metal på højt niveau
I sin anmeldelse af føromtalte Fervor skrev min anmelderkollega, at dette var ”lyden af moderne metalcore for de øvede og noget, vi skal være særdeles stolte af at kunne kalde dansk”. Efter utallige gennemlytninger af The Hindsight Notes må jeg stilskiftet til trods (jeg kan altså rigtigt godt lide metalcore!) her fire år senere erklære mig aldeles enig. Det her er dansk metal på et virkelig højt niveau.
Så afsted, folkens, og oplev Cold Night for Alligators, på scenen – i første omgang på Næstved Metalfest den 19. august.
Kommentarer (2)
fzlr01
Indlæg: 4
Interessant...
Denne anmeldelse fik mig til at tjekke deres bagkatalog og jeg må sige at selvom jeg bestemt ikke er til metalcore - så er det CNfA laver pisse godt i sin egen ret.
Efter at have hørt de første 2 albums, er jeg sgu lidt spændt på det nye.
HoundGuardian
Indlæg: 3
Hvis eksempel sangen er standarden...
Særligt koret giver det noget anderledes, men hvis jeg vil lytte til black metal med noget sukker i det sorte så er der Wolves in the Throne Room og Deafheaven. Worn out mannequin minder mig lidt om ham der x-faktor drengen, Martin og hans band, særligt vokalen.
Alt for kedeligt og hr. og fru danmark, zulu live awards rent, til min smag.