Celestial Wizard - Winds of the Cosmos

Winds of the Cosmos

Genrer:Melodisk Death Metal, Power metal

Brugervurdering: 8/10 baseret på 1 stemme.

En gigantisk komet har kurs mod vores jord

Amerikanske Celestial Wizard, hvis musikstil er en blanding af power- og dødsmetal, debuterede med konceptalbummet A Sinister Awakening i 2018. Fem lange år senere udkommer deres nye album endelig den 20. januar 2023, og det bevæger sig væk fra det konceptuelle aspekt og består af otte meget stærke selvstændige sange plus en instrumentel intro. Mens debutens lyd var mere a la powermetal med store orkestreringer, så er Winds of the Cosmos karakteriseret ved, at bandet har skåret ind til benet og udelader det, som onde tunger måske kunne kalde fyld. Kvintetten bestående af Nick Daggers på guitar og vokal, Amethyst Noir på vokal, Will Perkins på guitar, Kyle Morgan på bas og Tim Gillman på trommer, har nu fundet en lyd, der er mere melodødagtig. Emnerne strækker sig stadig fra Dungeons & Dragons over zombier til de farer, der lurer i fjerne galakser, og dermed tilgodeser bandet også de fans, der elsker Celestial Wizard for netop deres tekster.

Oder fra fjerne galakser

Albummet indledes af den lille korte “Andromeda”, der lydmæssigt falder i god tråd med debutalbummet. Dermed skabes en fin overgang mellem de to albummer, og et nyt afsnit i bandets rejse indledes. Det ser ud til, at rejsen bliver en succes, for allerede den første regulære sang “Revenant” er en sand perle, der bliver bedre og bedre, jo mere man lytter til den. Daggers’ stemme er voluminøs og mørk, men samtidig tydelig og behagelig at lytte til. Og netop, som man tror, at det ikke kan blive bedre, diskes der op med en lækker guitarsolo halvvejs inde i sangen, så nummeret udvikler sig til en sand ørehænger. “Ice Realms”, der er pladens første single, er nok også pladens stærkeste nummer. Der er et fedt sammenspil mellem Noirs kraftfulde growling og Daggers rå vokal, som sammen med de virkelig røvsparkende guitarriffs giver sangen dybde. Og teksten, der meget åbenlyst refererer til Dungeons and Dragons, er bare fantastisk: “Roll the dice! Will you win, or pay the price? Death by ice! Pray the numbers spare your life Saving throw! Don't roll low, or down you go Frost and snow!” – Hvad kan man dog mere ønske sig?! Endnu en virkelig god sang på dette udspil er anden single “Eternal Scourge”, der har en meget typisk powermetal-intro med orgel og hele molevitten. Men den lyserøde powermetal-boble sprænges straks, når Noir går i gang med at growle røven ud af bukserne, og igen er samspillet mellem Noirs og Daggers’ vokaler perfekt afstemt. Egentlig er alle numre på denne skive gode, men der er nogle enkelte, der ikke er lige så huskværdige som resten; for eksempel “Steel Crysalis” eller “Undead Renegade”, der begge lyder meget ens og ikke er så varierede i deres opbygning som de førnævnte. Men på trods af dette er begge sange udmærkede med mægtige growls og skrig samt de kendte uovertrufne guitarriffs. Her til slut vil jeg også lige smide nogle rosende ord i retning af Dan Goldsworthy, der har stået for albumcoveret og ellers også er kendt for sit samarbejde med Alestorm og Gloryhammer: Som sædvanlig har han lavet et fantastisk stykke arbejde, der både repræsenterer powermetallens fantasi og dødsmetallens barskhed.

Kærlighed ved første lyt

Samlet set er dette album utroligt stærkt med en masse tracks af høj kvalitet, der har en lækker dynamik og brænder sig fast i øregangen. Især de sange, hvor både Nick Daggers og Amethyst Noir er med på vokal, er virkelig fortræffelige, da deres indbyrdes ping-pong giver en helt speciel lytteoplevelse. Det eneste, der er at udsætte, er, at et par af sangene ligner hinanden en del, både hvad angår lyd og komposition. Men jo længere du lytter, jo bedre bliver albummet, og hvis du er på jagt efter et nyere band, der virkelig har noget at byde på, kan jeg varmt anbefale, at du glemmer alt om elpriserne og straks investerer i Celestial Wizards seneste udspil.

1. Andromeda
  2. Revenant
  3. Ice Realm