Candlemass - The Curse Of Candlemass - Live In Stockholm 2003

The Curse Of Candlemass - Live In Stockholm 2003

Type:DVD
Genrer:Doom metal, Heavy Metal
Antal numre:20

Candlemass er uden tvivl det mest succesfulde Doom band for tiden, derfor burde det heller ikke overraske nogen at de allerede er ude med deres anden dvd. Skiven er i modsætningen til "Documents of Doom" mere fokuseret på det nutidige end det var tilfældet med førnævnte. Hovedelen af den to skivede dejlighed, er baseret på den fede koncert fra 2003 i Stokholm, hvor man sammen med Trouble og Force of Evil gjorde en masse svenskere meget tilfredse. Billede og lys er simpelthen perfekt og især 5.1 versionen kommer til sin ret her. Man føler virkelig, at man er midt i lydbilledet her, hvilket ikke altid er sagen med musik dvd'er, desværre. Koncerten leverer hits fra alle Messiah albums plus den guddommelige "Epicus Doomicus Metalicus", hvorfra vi får de geniale "Demons Gate" og "Solitude" og minsandten om man ikke også får den bedste sang bandet har, i mine øjne; "Black Stone Wielder". Sjovt nok består hoveddelen af sangene fra "Ancient Dreams", der ellers bliver en smule overset, men der er dog stadig plads til alle de gamle hits som "The Well of Souls", "At The Gallows End" og "Dark Reflections". Desuden er man her vidne til livepremieren af "Witches" fra bandets nye album, der jo ikke ville blive udgivet før to år efter. Skive to byder på et vildt morsomt og lærerigt interview med Mappe, Leif og Messiah der hver giver deres beretning om alle deres ungdomssynder og sjove anekdoter med Candlemass. Især Messiahs forklaring på hvordan han under hans audition sad ved telefonen med hans akustiske guitar og skrålede Doom hymner, medens hans mor stod og hold telefonrøret er genialt. Desuden er der små klip fra bandets optagelse af deres "Black Dwarf" video, der viser hvordan sådan et videoshoot ser ud bag kulisserne. Som en lille bonus er der bootleg optagelser fra diverse gigs mellem 1987 til 2003, der virkelig viser et band der udvikler deres frisure i hæsblæsende tempo (Messiah og Lars undtaget). Sjovest er dog en tv optræden med Messiah afløser Thomas Vikström der virkelig giver ordene ufrivillig komisk en ny betydning. Desuden er der igen en masse billeder og andet knas med som tidsfordriv, men med den fabelagtige koncert er dette ikke noget man bruger tid på.