Beautality - Einfallen: A Tale ov Torment and Triumph

Einfallen: A Tale ov Torment and Triumph

Genrer:Black metal, Symfonisk black metal
Antal numre:6

Atmosfære ad libitum fra det engelske

Beautality: Første gang jeg hørte navnet, tænkte jeg, der her måtte være tale om et romantisk og sikkert et keyboarddrevet band af den slags, der dukkede flere op af i slutningen af 90`erne og starten af 2000`erne. Dem, hvor der blev blandet vampyrer, ulykkelig kærlighed og kvindesang i lange baner ind i den melodiske ende af black metallen … Og ja, der er meget keyboard i Beautalitys musiske univers, men der er også mange andre facetter.

Dobbeltkonfekt i overflod

Det første jeg faldt over da jeg fik musikken var, at Beautalitys numre er af maratonlængde. De 6(!) numre på Einfallen (der er en dobbelt-cd) strækker sig over 105 minutter, eller 1 time og 45 minutter.  I min verden skal der mere end almindelig god sangskrivning til at holde et nummer gående i 20 minutter, hvilket flere af numrene nærmer sig.

Formår Beautality så at skrive numre, der holder hele vejen? Til dels.  For der findes rigtigt mange fede riffs, parter og passager på skiven og de rammer ofte guld når farten sættes lidt i vejret. Så formår de at få nakken til at bevæge sig frem og tilbage i takt, og vokalen er også her absolut godkendt, da den faktisk er vældigt flydende og passer fremragende til musikken.

De atmosfæriske akustiske parter, der er domineret af (eller rettere sovset ind i) keyboards er langt sværere for mig at forholde mig til, selvom de, indrømmet, faktisk er ganske fine langt henad vejen. Den rene vokal, der benyttes bliver faktisk også eksekveret fornuftigt og specielt i de parter hvor der er lidt fart i musikken, fungerer den fint.

Men, for der er et men. Det lyder som om, alle numrene er skåret over nøjagtigt den samme læst. De er stort set bygget op på samme måde hele vejen, hvilket ikke havde været noget problem, hvis bare de havde været fyldt med ting, der kunne sidde fast i hjernebarken. I mine ører er der bare tale om et langt nummer, som ind imellem virkelig er fedt, men ligeså ofte animerer mig til at koncentrere mig om alt muligt andet end at lytte til musikken og det er ærgerligt.

Hvem skal så skynde sig ud at investere?

Det skal du, hvis du er til black metal, hvor atmosfæren er vigtigere end satan, dårlig produktion og norske tekster. Kan du lide bands som Opeth, Limbonic Art og også har en passion for atmosfærisk doom metal ala Triptykon, og du ikke falder fra ved længere numre, så vil Beautality være noget for dig. Der er masser af kvalitet i Beautalitys univers og mange af mine forbehold skyldes ganske sikkert, jeg ikke er den største fan af lige nøjagtigt denne form for musik. Men er du det, så er der kun en ting at gøre: Køb albummet, når det kommer!

1. Einfallen
  2. Doppelgänger
  3. The Devil's Elixir