Astronomikon - Dark Gorgon Rising

Dark Gorgon Rising

Genre:Power metal

Ad Astra Per Aspera

Perseus og hans mor er kastet væk af hans bedstefar, Acrisius. Acrisius har fået fortalt at han vil blive slået ihjel af Perseus som er søn af Zeus. Han vokser op på øen Seriphos. For at beskytte sin mor mod kongen af Seriphos, skal Perseus ud og hente Medusas hoved som gave til ham. Perseus drager ud, med hjælp for guderne, og slår Medusa ihjel, mens hun sover. Ud af hendes hals springer Pegasus, som Perseus tæmmer. Som tak bliver han udødeliggjort i stjernerne af guderne. På vej hjem til Seriphos, redder han prinsessen Andromeda fra et søuhyre, og de bliver gift. Det er myten om Perseus, og den myten som dette konceptalbum bygger op omkring.Astronomikon prøver a

t holde sig tæt på myten, og det er på de punkter den fejler. Det der burde være det store klimatiske nummer "Dark Gorgon Rising", er slet ikke så klimatisk, fordi historien ikke har den vilde action. Albummet har brug for den episke kamp mod Medusa, selvom det ville være at gå væk fra myten. Numrene skifter også mellem at være i første person, fra Perseus’ synspunkt som på "The Spell I’m Under" og "For You Will I Die", og andre steder som en historiefortæller. Det giver et blandet og forvirrende forløb. Desuden er der for mange omkvæd, som alle bliver gentaget alt for mange gange. Det er der slet ikke brug for i sådan et sammenhængende album.

Musikken er svær at lægge en finger på. Det er galopperende Power Metal stort set hele vejen igennem, i en stil der vækker minder om det gamle Crimson Glory. Forsanger Nicholas Leptos har en god klang og fed Power Metal stemme. Han kæmper lidt for at ligge i det øverste leje, men han gør det godt. Og der er selvfølgelig masser af soloer, den bedste på "Son of Seriphos.En velspillet debut fra Astronomikon, men som konceptalb

um falder til lidt til jorden, i deres forvirrende historie fortælling, brug af omkvæd og deres sidste nummer. "Rock Rolla Sword" hører slet ikke til i historien, men handler om at bandet spiller rock musik. Desuden på et album som dette, ville det være fedt hvis de havde udgivet deres tekster. Jeg håber dog stadig at hører mere til Astronomikon og den græske mytologi.

1. Ad Astra Per Aspera
  2. Anatolia
  3. Son of Seriphos