Allegaeon - Proponent For Sentience

Proponent For Sentience

Genrer:Melodisk Death Metal, Progressive Death Metal

Det kreative eksperiment videreudforskes

Allegaeon er med tre albums og en EP bag sig efterhånden ved at være et etableret band indenfor melodisk dødsmetal. Bandet er USA’s svar på bølgen af melodisk død, der rullede henover Skandinavien i sluthalvfemserne og har hersket her i Norden lige siden. Allegaeon er kendt for velkomponerede instrumentalstykker krydret med en knusende growl-vokal. Kan et band, der tidligere har fået topkarakterer, opretholde kreativiteten og brutaliteten? Det vil Proponent For Sentience vise.

Melodi, teknik og god produktion

Og hvilken præstation albummet er. Fra akustiske guitararrangementer til dommedagsskrig. Fra korsang til atmosfæriske og teknisk krævende guitarsoloer. Når man ikke sidder og beundrer guitar og vokal, headbanger man med på tonsende dobbeltstortrommer og hamrende blast beats, der sørger for, at der også er et groovy touch. Dette kan blandt andet høres i ”Demons Of An Intricate Design”, der til tider trækker tråde til Meshuggahs spillestil. Groovet bliver til tider afbrudt af de symfoniske passager, bandet også tidligere har været kendt for. Man savner altså ikke noget i denne nystrukturerede version af det amerikanske melodeath-band.

Proponent For Sentience er mere end Allegaeons tidligere materiale arrangeret som et konceptalbum. De tre sange ”Proponent For Sentience I”, II og III danner således rammerne om et album, der på mere organiseret vis end tidligere åbner op for Allegaeons forsøg på at krydse død og ødelæggelse med naturvidenskab og computerteknologi. Handlingsforløbet starter således med undfangelsen af et program i del I, hvis mekanikker vækkes til live med del II, Algoritmen. Del III er kulminationen på hele historien, hvor en robotstemme advarer lytterne, inden den kunstige intelligens kommer til live. Teksten på albummet er altså hardcore science fiction, hvilket nok kan glæde de mere nørdede fans.

Er man ikke til kunstig intelligens, byder pladen dog på masser af atmosfærisk og hårdtslående metal, der sagtens kan nydes udenfor konceptrammens sammenhæng. Albummet har en meget velproduceret lyd, der bliver den vigtigste forskel på dette og tidligere albums. Kreativiteten i musikken er bevaret, men dette har Allegaeon altid været kendt for. På dette album kommer den i en mere afbalanceret og struktureret dosis. Med de lange intro- og outro-stykker, man eksempelvis finder i ”Grey Matter Mechanics”, får de tekniske guitararrangementer stadig masser af plads og gør albummet til den perfekte blanding af frygtindgydende råb og skrig fra forsangeren og smukke instrumentalpassager. Lyden på Proponent For Sentience skubber således Allegaeon op på et endnu højere niveau.

Tilbage fra fremtiden

Alt i alt leverer Allegaeon et forrygende album, der viser, at bandet indeholder endnu flere dimensioner. Pladen får 9/10 kranier til videre forskning i grænselandet mellem videnskaben og mennesket. Det sidste kranie havde krævet lidt mere af variationen i midten af albummet, som de første og sidste sange byder på. Sikkert er det dog, at Proponent For Sentience er et album med mange velkomponerede og -producerede lag, der fortjener masser af gennemlytninger.

1. Proponent For Sentience I - The Conception
  2. All Hail Science
  3. From Nothing