Sweet Moment in Fifth Season

Type:Demo
Genrer:Melodisk Death Metal, Death metal
Spilletid:43

Officiel vurdering: 2/10

Fransk melodisk dødsmetal … Eller hvad?

Aeresis byder på melodisk dødsmetal fra Frankrig og kun en enkelt mand står bag det. Karim, der er manden bag Aeresis’ Sweet Moment in Fifth Season, kalder selv udgivelsen for et ”demo album”, hvorpå han selv har stået for alting. Sweet Moment in Fifth Season er klar til at blive genudgivet med et fuldt lineup, vokal (hvilket der ikke er på denne version), og en langt bedre lydkvalitet. Jeg har mere end én gang spurgt mig selv, hvorfor Aeresis så ikke bare har ventet til de førnævnte elementer var på plads, før han udgav sit demo album – for der er ikke kommet noget som helst godt ud af det her.

Dødsmetal … men hvor?

Det otte numre lange album starter ud med en akustisk intro, der ikke ligefrem giver lytteren lyst til mere. Selvom Aeresis angiveligt skulle byde på melodisk dødsmetal, er det, der kommer ud af mine højtalere, mest af alt bare melodisk. Der er ingen spor af hverken brutalitet, aggressivitet eller noget andet af det, der normalt kendetegner helt almindelig death. Ej heller er der nogen af de umådeligt fængende riffs, der ellers kendetegner sådan noget som fx svenskerdød – og dem ledte jeg ellers forgæves efter i løbet af albummets første numre, idet Aeresis nævner nordisk metal som en stor inspirationskilde. Men næh nej.

Det ville måske have faldet mig mere ligetil at kapitulere og indrømme, at okay, det her ér dødsmetal – hvis Aeresis havde haft en dygtig vokalist med på holdet, der kunne slå ihjel med sin growl. Skulle jeg have genredefineret det her uden på forhånd af vide, at det fra kunstnerens egen side er tiltænkt som værende death metal, havde jeg gættet på, det var et forsøg på at spille noget progressiv power metal. Lyrik om drager og glemte kongeriger ville i hvert fald passe langt bedre ind i det instrumentale.

I stedet for brutalitet og fængende riffs er Sweet Moment in Fifth Season i stedet domineret af den måske tyndeste produktion, jeg har hørt i min tid som anmelder, en meget skærende guitarlyd, og uendeligt lidt variation. Jeg kan ikke, om så mit liv afhang af det, skelne numrene fra hinanden. Til gengæld vil jeg vædde min sjæl på, det meste er computerlavet.

Jeg venter (ikke med længsel) på en genudgivelse!

Bevares, manden bag Aeresis er jo ikke fuldkommen talentløs, og Sweet Moment in Fifth Season er da heller ikke fuldstændig hen i vejret (ikke i teorien i hvert fald). Jeg håber virkelig på, at Aeresis vælger at få det her genudgivet med ny indspilning og en vokalist. Det kan kun blive bedre!

1. Misanthropy
  2. Conquered and Destroyed
  3. Sister of the Dark