Eluveitie 2015 by Claus Ljørring
Eluveitie 2015 by Claus Ljørring

Eluveitie

Pumpehuset, København V

Skálmöld (support)

Skálmöld 2015 by Claus Ljørring

Opvarmningen denne aften var ingen ringere end det Islandske band Skálmöld. Bandet har tidligere spillet i Danmark og var kaldt ind som opvarmning på den sidste del af Eluveities Europa tour. Selvom jeg ikke kendte til bandet før denne aften, så var det ikke svært at opfange hvor stor deres popularitet er på disse breddegrader, for da bandet gik på scenen var det til et kæmpe bifald fra det fremmødte publikum. Salen var på dette tidspunkt godt fyldt op og bandet viste fra start at de tog deres job alvorligt. Der blev gået til stålet fra første fløjt og selvom jeg må erkende at musikken ikke faldt i min smag, så gav bandet sig 110% denne aften. Der var masser af energi på scenen og bandet gjorde alt hvad de kunne for at holde publikum i gang under hele opvarmningen.

Stemningen blev ikke dårligere af at forsangeren valgte at tale dansk mellem numrene og han var især god til at få gang i en moshpit oppe foran scenen.

Skálmöld gjorde deres arbejde næsten perfekt denne aften. Det eneste minus var efter min mening at deres musik efter noget tid virker alt for ensformigt, hvilket resulterede i at jeg desværre tabte lidt af interessen frem mod slutningen af koncerten. Men det skal ikke forhindre mig i at give dem 8 store kranier for en ganske fornuftig opvarmning.

8/10

Eluveitie

Eluveitie 2015 by Claus Ljørring

Schweiziske Eluveitie er i mine øjne vel nok et af de bedste folk metal bands i verden og det beviste de ganske overbevisende denne aften i pumpehuset. Bandet gav os en lektion i hvordan man skal mixe gammel keltisk folkemusik med en god omgang hård heavy metal. Salen i pumpehuset var næsten fyldt op da bandet gik på scenen og så fik vi ellers en lille times tid med folk metal for fuld skrue. Bandet forstår bare at skrive sange, der får publikum med og når de så også er fantastiske musikkere hver især, ja så løfter det hele koncerten yderligere. Bandet gav os alt hvad man kunne forvente med fløjter, drejelire, violiner og selvfølgelig guitar, bass og trommer. Tilsammen lod de publikum stå som tryllebundet, på nær en mindre flok i moshpitten, under det meste af koncerten.

Efter en times tid forlod Eluveitie scenen og ind kom der tre taburetter. Så stod den ellers på en lektion i akustisk keltisk folkemusik den næste halve time. Forsangeren ville med denne optræden vise os hvor bandet hentede deres inspiration fra og det var ikke bare en fed oplevelse men også et super godt break i koncerten.

Da bandet var færdige med den akustiske del blev publikum spurgt om de ville have mere heavy metal, svaret var ikke til at tage fejl af og så fik vi yderelige 30 min for fuld udblæsning. Vi fik alle bandets store hits og især nummeret ”Call Of The Mountain” som blev fremført på Schweizisk tysk sad lige i skabet. Jeg kunne blive ved med at fremhæve numre fra en meget lang setliste, men sikkert var det at bandet lagde pumpehuset ned denne aften og da koncerten blev rundet af med monster hittet ”Inis Mona”var en helt perfekt koncert forbi.

Eluveitie beviste igen at de hører til blandt de største folk metal bands i verden og jeg håber vi snart får dem at se på dansk grund igen. Hvem sagde Copenhell??

10/10