Thormesis - Von Leere und Tod

Von Leere und Tod

Genrer:Black metal, Viking metal

Thormesis er et band fra Tyskland, der spiller Pagan Black Metal. De blev dannet i 2006, og udgav deres første, selvproducerede, album i 2008. I 2012 kommer deres tredje album, Von Leere und Tod, og det er en positiv overraskelse.

Første nummer er en klassisk intro, hvor det i starten kun er en guitar der spiller, og der kommer flere og flere instrumenter på. Til sidst er der en glidende overgang over i andet nummer, som hedder "Sterbend Herz". Det første man hører af sangstemmen er det klassiske black metal skrig. Der er også få gange, hvor forsangeren synger rent. Hans rene vokal har en kraftig lyd, og sammenlignes nok bedst med et mildt løvebrøl. Der er i hvert fald ikke noget at klage over. Alt er sunget på tysk. Dette ville normalt være et kritikpunkt, men Thormesis er et af de få bands, der kan synge på tysk, og få det til at lyde godt. Tempoet sættes gevaldigt ned på " In den Nächten der Wiederkehr", men det er også på det nummer man først hører guitaristens evne til at skabe denne trancelignende tilstand hos lytteren. Det er sjældent man hører noget som dette, og det fortjener han ros for. Han niveau varierer heller ikke gennem hele albummet. Det er konstant på et ganske højt niveau. Det eneste kritikpunkt ved guitaristen er, at der ikke er nogle guitarsoloer, for når man tænker på hans høje niveau, så tror jeg at en guitarsolo fra hans side vil lyde rigtig fedt. Bassisten hører man ikke så meget til. Han har dog sine øjeblikke i de stille dele af sangene, og dem bruger han også godt. Man skal dog anstrenge sig lidt for at høre ham. Trommeslageren er også god. Han bruger black metal trommer, men ikke i så høj grad er det gør ondt i ørene. Lyden er meget ren i forhold til andre black metal bands. Det gør at nysgerrige metalheads, der gerne vil vide hvad fanden det der black metal nu er, har et godt sted at starte her.

Von Leere und Tod er generelt et meget godt sted at starte for folk, der gerne vil ind i black metal. Der er variation i vokalerne, og trommeslageren er ikke så flittig med black metal trommer. Guitaristen holder et godt niveau, så det ligger i den hårde ende, men man får ikke ondt i ørene. Musikken minder lidt om Amon Amarth med black metal skrig (Amon Amarth er dog Thormesis overlegen på alle måder), så hvis du kan lide Amon Amarth, eller er glad for black metal, så er Von Leere und Tod et lyt værd.

Sterbend Herz er det nummer, der er mest gang i.

1. Intro
  2. Sterbend Herz