RAM - Rod

Rod

Knusende heavy-hymner i mørk indpakning

RAM er et band, jeg har fulgt med stor interesse, lige siden de i 2003 flænsede lydmuren for første gang med deres debut-ep, Sudden Impact. Her kom et band med en mission, og siden har de bare lagt på. Bandet er nu på deres femte fuldlængdeskive, så lad os kigge på den. Det er altid fedt med genkendelsens glæde, og den får man i det sekund, det første nummer, ”Declaration of Independence”, sætter skiven i gang. Det er umiskendeligt RAM, der strømmer ud af højtalerne – heavy metal med en underliggende mørkere tone! For hvor mange af de nyere heavy metal-bands fylder deres tekster med hurtige damer, fester og øl, så er RAM’s univers langt mere mørkt og seriøst.

Verden er på vej ned… ifølge RAM

Tekstuniverset på Rod omhandler dette, mest på pladens anden halvdel, der er udformet som et koncept omkring Ramrod The Destroyer – maskinernes overtagelse af vores verden. Det er et koncept, bandet allerede berørte på deres første skive. På den første del af skiven er der også den fantastiske sang ”Gulag”, der omhandler de russiske koncentrationslejre, som blev benyttet i perioden 1923 til ca. 1961. Musisk er det også RAM, som man kender dem: melodisk, men dyster heavy metal, der lyder lidt som et sammenstød mellem Judas Priest og Dissection omkring Reinkaos – ja, også et band som Watain trænger sig på, når man hører Rod. Og på toppen har vi så en af mine yndlingssangere i heavy metal, nemlig Oscar Carlquist, der med sit glassplintrende og samtidigt voldsomt aggressive udtryk er med til at understrege, at RAM ikke er heavy for sjov, men heavy for alvor!

Heavy metal is the law

Kan du lide din heavy metal lidt tungere end gennemsnittet, både musisk og lyrisk, og er bands som Enforcer og Portrait blandt de foretrukne, så vil du helt sikkert få megen fornøjelse af RAM.

1. Declaration Of Independence