Masterplan - MK II

MK II

Genre:Power metal
Spilletid:52:32
Antal numre:14

Brugervurdering: 6/10 baseret på 1 stemme.

Masterplan er, efter min mening, noget af det bedste der er hændt metalscenen dette årtusinde, da de udgav deres mesterlige debut i 2003. Efterfølgeren, "Aeronautics", besad næsten samme kaliber, så alt i alt var der jo lagt op til en lykkerus af de store, når nu bandet skulle påbegynde arbejdet med ’den svære treer’. Desværre smed bandet en kedelig bombe, da det i maj 2006 kom frem at sanger Jorn Lande havde forladt bandet, på grund af uoverensstemmelser om hvilken musikalsk drejning de skulle tage. Senere samme år var det så farvel til trommeslager Uli Küsch, som nu er blevet erstattet af ingen ringere end af vildmanden Mike Terrana. En ny sanger blev fundet i Mike DeMeo (ex. Riot, The Lizards), men ham havde jeg nu intet kendskab til. Jo, 2006 var i sandhed et turbulent år for Masterplan, men nu er de tilbage med et nyt album. Jeg havde i sagens natur lidt blandede forventninger til "MK II", idet netop at Jorn Lande efter min mening er én af de allerbedste af slagsen. Men jeg må sgu indrømme at Mike DeMeo gør en pisse god figur, og løfter opgaven virkelig flot. Han har en super fed stemme, og ligger stilmæssigt ofte op af Jorn Lande. Jeg synes dog ikke, han besidder helt de samme teatralske karakteristika, men hans indsats er dog fuldt ud acceptabel. En mere poleret udgave af Lande om man vil, men stadig knald dygtig. Stilmæssigt er der fortsat tale om veludført og lækker power heavy, med et godt øre for memorable melodier, så selvom der på ingen måde er noget decideret nyt under solen, bør denne skive ikke mangle i samlingen, hvis du også kunne lide de to forgængere. Numre som bl.a. "Lost And Gone", "I’m Gonna Win" eller "Masterplan" (som sjovt nok blev skrevet af Uli Küsch, red.), vidner alle om et band der har sit på det rene, om end "MK II" ikke helt besidder den samme gennemslagskraft, som det især debuten bød på. Men uanset det, ligger Masterplan stadig pænt i toppen indenfor deres felt. Masterplan lever fortsat, og har det godt. Tjek derfor "MK II" ud, og eventuelt af flere omgange, da den vinder efter flere lyt.