Limbo

Genrer:Atmospheric Post-Black Metal, Blackened Death Metal
Antal numre:6

Officiel vurdering: 10/10

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

Kunst, ægte kunst!

Det er ikke meget mere end otte måneder siden, jeg stiftede bekendtskab med portugisiske GAEREA (udtales ”Gueria”, i tilfælde af du sad og undrede dig), da de spillede sammen med canadiske Numenorean og danske MØL på Spillestedet Stengade. Dengang blev jeg positivt overrasket over deres eklektiske udstråling og intense post-black metal. Musikken er tung, melankolsk og ekstremt dyster, men samtidig utroligt katarsisk og meditativ. Allerede da de udgav førstesinglen ”Null”, kunne jeg mærke, at her var noget at komme efter, og da de – kort tid efter – udgav albummets åbner, ”To Ain”, så viste jeg, at det her var kunst – ægte kunst!

Det må godt gøre ondt

For virkeligt at kunne forstå GAEREA skal man forstå det portugisiske musikfænomen ”fado”. Fado betyder skæbne og er en unik form for portugisisk folkemusik, som altid er klagende og melankolsk og ofte handler om smerte, elendighed og tab. Selvom det rent stilistisk er milevidt fra GAEREAs eksplosive post-black, så er det tematisk utroligt tæt på, da Limbo udelukkende fortolker netop disse emner. Det er naturligt, at verden er hård; det er naturligt, at livet til tider er ulideligt; det er naturligt at føle smerte, og det er naturligt at blive så desperat og nedbrudt, at det eneste, man kan gøre, er at kaste sig på grædende knæ, mens man skriger mod himmelen efter et svar, der aldrig kommer – dét er GAEREA. Eller det er i hvert fald det, bandet selv mener, deres musik samt navn symboliserer (navnet er et ord, de selv har fundet på, men de mener, det beskriver netop disse følelser).

Limbo åbner med det fuldstændigt mageløse nummer ”To Ain”, hvis intro får en til at tænke på ”Blow Your Trumpets Gabriel” af Behemoth – en association, som aldrig er helt skidt. Det er mig nærmest umuligt at forklare, hvor perfekt nummeret ”To Ain” er, og derfor kunne det ses som værende en risikabel åbner, for hvordan kan de resterende fem numre så hamle op, hvis perfektion allerede er opnået fra start? Jeg ved det faktisk ikke, men på mystisk vis så lykkes det at opretholde samme enormt høje standard, som ”To Ain” sætter, for de efterfølgende er nøjagtigt lige så gode, bare på deres egen måde.

”Conspiranoia” er et utroligt stemningsfyldt nummer, der luller en i trance, før det river lydbilledet itu, ”Urge” minder igen om et Behemoth-nummer og er absolut også det mest ”metal”-agtige på hele pladen, for her er vi tættere på blackened death metal end post-black, og slutteligt har vi ”Mare”, der med sin længde på et lille kvarter tager lytteren på noget af en rejse, der slutter et sted mellem blackgaze og hardcore.

Obrigado

Limbo er et kunstværk; det er for post-black, hvad Master of Puppets er for thrash metal. Det er store ord, det forstår og erkender jeg, men mindre kan simpelthen ikke gøre det. Det er et smukt og dybt værk, der virkeligt formår at formidle smerte og lidelse igennem musik. Limbo er en helt naturlig udvikling fra deres forrige album, og samtidig bygger det videre på det lydunivers, som GAEREA har skabt og selv refererer til som en endeløs rejse ned i de mørkeste afkroge af menneskehedens væsen. Derfor er der ikke andet at sige end: obrigado, GAEREA, obrigado.

1. To Ain
  2. Null
  3. Glare