Eisregen - Fleischfilm

Fleischfilm

Cradle of Rammstein

Jeg har ikke lagt ører til tyske Eisregen, siden de pladedebuterede på fiaskoselskabet over alle, Last Episode Records, tilbage i 1998. Det var ikke nogen nydelse at lægge ører til dengang, så jeg var spændt på, om bandet havde rykket sig fra stilen fra dengang. Jeg skal ikke mange sekunder ind i musikken, før jeg kan konstatere, at det har de! Det første, der slog mig, da jeg hørte første nummer, var Rammstein – måske egentlig mest pga. vokalen, der synges på tysk og ikke ligger flere kilometer fra Till Lindemanns mest knarvorne udtryk. Musisk er der også visse paralleller til de tyske ildbetvingere, men det er mest i de mere afdæmpede perioder, for mestendels befinder vi os i et Cradle of Filth’sk gotisk univers. Det er samme måde at bruge melodi på som de mere berømte engelske gentle-vampyrer.

Pænt og totalt ufarligt

I promo-materialet gøres der meget ud af, at pladen er inspireret af berømte videoværker af italienske horror-legender som Fulci og Argento med flere, men dette må være i det lyriske univers, for musisk er det hele simpelthen så pænt og ordentligt. Her er en tandløs produktion, der er så ren og poleret, at den mere ville passe til en standard power metal-plade. Produktionen understøtter på ingen måde det ”horror-tema”, som pladen, ifølge bioen, har som inspiration. Hvis man skal lave musik inspireret af de mestre, der nævnes udi horror, burde produktion og stemning i musikken være understøttet af en mere ”rådden” produktion for at viderebringe atmosfæren fra disse. Musisk er der intet at udsætte på produktet her; Eisregen spiller godt. De bruger fine virkemidler som klaver, pauker, klokker og så videre. Det virker bare ikke for mig, når det hele er totalt ufarligt at lytte til!

At konkludere

Kan man lide Eisregen i forvejen, vil man sikkert finde dette nye album aldeles fint, og er man til Rammstein og Cradle of Filth i deres mest følsomme øjeblikke, vil der sikkert være noget at komme efter på Fleischfilm, for det er på ingen måde et dårligt album, og de sælger helt sikkert bunker af skiver i Tyskland! Så på med den sorte neglelak, den sorte læbestift og mascaraen, og smut til Gothland!

1. Drei Mütter
  2. Hauch des Todes
  3. Jenseits der Dunkelheit