Toto @ Sebastian Dammark
Toto @ Sebastian Dammark · Se flere billeder i galleriet

Toto

Tivoli Friheden, Aarhus

Det grå guld

I samarbejde med Tivoli Friheden præsenterer Live Nation ’Summer Session’, et nyt koncertformat, der består af en række udendørskoncerter med internationale og danske hovednavne. I den forbindelse har bands som Journey, Europe og ZZ Top allerede gæstet Tivoli Frihedens scene i år – og den 6. juli var det altså det amerikanske kultband Toto, der sammen med danske Sko/Torp kunne berige publikums ører med deres musik.

Toto

Toto @ Sebastian Dammark

Jeg må ærligt indrømme, at denne Toto-koncert var et af de arrangementer, jeg havde set mest frem til i 2024 efter at have set de ikoniske californiere i 2022 i forbindelse med deres seneste europaturné. I forhold til sidste gang var der dog nogle nye ansigter på trommer og på begge keyboards. Mens Greg Phillinganes og Shannon Forrest er gengangere fra tidligere turneer, var den kun 26-årige Dennis Atlas helt ny i Toto-sammenhæng. Men lineuppet omkring Steve Lukather og Joseph Williams var særdeles velsammensat, og det mærkede man allerede fra første nummer, “Girl Goodbye”, da de syv musikere indtog scenen klokken 21.00. Det skortede ikke på højdepunkter under denne to timer lange koncert, men især på “Burn”, fra Toto XIV udgivet i 2015, leverede Warren Ham – der er intet mindre end et musikalsk geni, som kan klare sang, trommer og blæseinstrument på én gang – en superduper vokalpræstation, der fungerede rigtig godt i kombination med Joseph Williams’ vokal, der stadig er top. Lukather var rigtig i sit es og sprudlede af sjove kommentarer som for eksempel i introduktionen til syvende nummer, “I’ll Be Over You”: “Grab the hand of the person next to you. If you don’t know them, I’ll call the police.” Men han var der ikke kun for sjov og ballade, for guitarsoloen sad også lige i skabet. Efter en kraftfuld trommesolo blev det Dennis Atlas’ tur til at vise, hvad han kunne, da han skulle synge leadvokal på “I’ll Supply The Love”. Man kunne høre et gisp gå gennem publikumsrækkerne, for han gjorde det sgu bedre end originalen! Dette var intet mindre end koncertens absolutte højdepunkt, og Toto har endnu en gang bevist, at de er i stand til at håndplukke talenter. Midt i al denne lovprisning vil jeg dog fremsætte en enkelt anke, nemlig sætlistens ret overfladiske bearbejdning af bandets diskografi, hvor jeg savnede nogle deep cuts eller numre fra den ellers så oversete Isolation fra 1984. På den anden side kan jeg godt indse, at et band som Toto med en snart 50 år lang karriere og 14 studiealbummer at vælge fra bliver nødt til at prioritere, når det gælder sammensætning af sætlister. Gennemgående beviste ensemblet dog stor musikalitet, lyden var eminent, og alle bandmedlemmer holdt fin kontakt til publikum og fik lov til at skinne på deres respektive områder. Dermed kan man konkludere, at Toto kom, så og sejrede!

Sætliste:

1. Girl Goodbye
  2. Hold the Line