Make Them Suffer af Christian Larsen · Se flere billeder i galleriet

Copenhell 2024 - Make Them Suffer

Refshaleøen, København K

-

Officiel vurdering: 10/10

Bring the heat

Solen bagte ubønhørligt foran et tætpakket Gehenna. Sveden piblede ned ad ryggen på mig, og efter et mislykket forsøg på at finde skygge, endte jeg med at stille mig ved siden af nogle lige så svedende og tømmermændsramte tilhørere. Spændingen summede i luften. Make Them Suffer stod nemlig for eftermiddagens koncert.  Den australske gruppe spiller en dristig kombination af deathcore og metalcore. Med en imponerende evne til at skabe atmosfæriske og rå øjeblikke, har de opbygget et ry for deres energiske liveoptrædener. Kunne de sætte festen i gang til trods for den intense varme

Make Them Suffer af Christian Larsen

Crowdsurfing vanvid

Tiden blev bestemt ikke spildt. Kvintetten kastede sig direkte ud i sættet på den mest eksplosive måde med “Ghost of Me,” den perfekte pitåbner. Spækket med tunge guitarer og svævende vokaler leverede bandet en vild energi Pitten eksploderede med circlepits, og stemningen var sat. Alex Reade (keyboard og vokal) imponerede med sine kraftfulde rene vokaler, især i nummeret “Bones.” Hold nu op, hvor er hun en dygtig sangerinde. I harmoni med Nick McLernons brutale riffs og Sean Harmanis’ umiskendelige skrig, fik bandet publikums blod til at pumpe. Tømmermænd og den bagende sol blev hurtigt glemt, og jagten på skyggen var for længst fortrængt.  Midt i stormen af energi og intensitet svævede sæbebobler forbi scenen, og de farverige kugler stod i skarp kontrast til kaosset foran scenen.

Bandet havde generelt et fantastisk greb om publikum. Når Harmanis proklamerede, at de skulle bevæge sig, fulgte de straks hans ordre. Det var fascinerende at overvære, hvordan publikums intense energi smittede af på bandet, som gav alt, hvad de havde i sig, retur. Numre som “Soul Decay”, “Contraband” og deres seneste single “Epitaph” viste tydeligt, hvor talentfulde de er. De sluttede festen med “Doomswitch,” og hvis det ikke allerede var vildt nok, blev det kun vildere. Harmanis proklamerede, at han ville se 500 crowdsurfers og det skulle være nu. Herefter begyndte et crowdsurf-vanvid. Den ene efter den anden væltede ind over hegnet. 500 blev det ikke til, men mon ikke de får en revanche, næste gang de spiller på Copenhell, og på en større scene tak? Da den sidste wall of death blev annonceret, hev Reade keytaren frem og stillede sig sammen med resten af bandet helt forrest på scenen til det sidste breakdown, og med dette energiske klimaks er der ingen tvivl om, at Make Them Suffer havde givet den ALT.

Make Them Suffer af Christian Larsen

Tømmermænd og hedeslag? Glem alt om det!

Make Them Suffer trodsede solen og tømmermændene, og fik Gehenna til at koge over med deres kraftfulde optræden. Tilstedeværelsen og taknemmeligheden fra både bandet og publikum var tydeligt. Sikke en energi. Sikke en præstation. Min eneste anke; mere keytar, tak!

Make Them Suffer af Christian Larsen