Breaking Benjamin
Breaking Benjamin

Breaking Benjamin

Amager Bio, København S

Ingen opvarmning

En ganske almindelig onsdag aften i København, regnen væltede ned udenfor, men på trods af vejrgudernes forsøg på at holde folk indendørs havde 1100 mennesker valgt at trodse dette og begive sig mod Amager Bio, hvor det amerikanske post-grunge band Breaking Benjamin havde lagt vejen forbi vores kongerige for første gang nogensinde.

Koncerten var planlagt til at starte klokken 20.00, og ligesom undertegnede havde flere af de 1100 mennesker nok forventet, at der ville være et opvarmningsband eller to, men det var ikke tilfældet denne aften. Det efterlod en kæmpe kø af mennesker ude foran Amager Bio, der fik travlt med at komme ind. Man kunne måske fra Amager Bios side have gjort opmærksom på dette via deres hjemmeside, så alle kunne have været på plads fra starten af.

God setliste, ringe lyd

Nå, men bandet gik altså på klokken otte og startede ud med nummeret ”So Cold” fra albummet We Are Not Alone fra 2004. Bandet havde, til denne aften, blandet deres setliste rigtig godt, så der var numre fra både de ældre albums og de nyeste fra albummet Dark Before Dawn fra 2015. Desværre fik vi ikke en forsmag på deres kommende album, som skulle udkomme engang i efteråret 2017.

Bandet spillede friskt til, men uden at få taget til at lette denne aften, dette skyldtes nok især lyden, som var fornærmende ringe, men også at bandet virkede en smule låst på scenen. De kom ikke rigtigt ud over scenekanten, og når det skete, var det med hjælp fra publikum, som gladeligt sang med, når forsanger Benjamin Burnley bad om det.

Undervejs i koncerten fik vi serveret et medley af forskellige sange, heriblandt The Imperial March /Bulls On Parade /Smells Like Teen Spirit / Walk /Sad But True. Desværre valgte bandet kun at synge med på nogle af dem, og især Panteras ”Walk” ville have været stor at høre med lyrik.

Koncerten sluttede af med et enkelt ekstra nummer, og selvfølgelig var det bandets kæmpehit ”The Diary of Jane”, som sluttede denne aftens koncert af. Alt i alt var det en koncert, som gav publikum det, de kom for. En time og tyve minutter tog det, fra Breaking Benjamin gik på scenen, til lyset i Amager Bio blev tændt igen. Lige kort nok når man vælger at optræde uden opvarmningsband.

6/10