As We Ascend - Perfection Falls

Perfection Falls

Antal numre:3

Danske As We Ascend byder ind på Groove Metal-scenen, men har de noget at byde ind med?

As We Ascend er et forholdsvis ukendt band på den danske metalscene, men det afholder dem ikke fra at have store planer om pladekontrakter og koncerter i ind- og udland. Der er dømt tung growl metal, og lige her og nu kan vi stifte bekendtskab med dem gennem deres første ep, og der bliver gået til stålet på de tre sange, som As We Ascend disker op med.

Der lægges hårdt ud, fra første sekund

Der er slet ingen tvivl om, at As We Ascend mener noget med deres ep. For når der først trykkes på play, så bliver man fanget i As We Ascends univers. Der er fuld fart på, og gruppen prøver på at holde lytteren i et jerngreb og med den brutalitet, der lægges i musikken, så går der ikke længe førend pulsen er oppe. As We Ascend spiller i et rasende tempo, der bydes op til dans i pitten, og der holdes ikke pause på noget tidspunkt.

Man sidder faktisk efter gennemlytning af de tre sange og håber på mere, eller rettere man vil have mere. Der er ikke på noget tidspunkt noget i musikken, som falder helt ved siden af, eller hvor man tænker, at det der riff eller temposkift ikke passer ind i det samlede lydbillede. Faktisk sidder man og tænker, at As We Ascend rammer noget af det rigtige i deres musik.

Hvad er det så der virker for As We Ascend?

Det er tydeligt at høre, at Alexander på guitar har været i gamet før og spiller en rigtig fin guitar med mange gode riffs og variationer, og han giver flere gode eksempler på sine færdigheder. Spillet er hurtigt, og de pludselige skift i tempo tackles perfekt i udførelsen. I al sin enkelthed så kipper jeg på hatten her, for det er flot guitararbejde.

Også trommespillet er særdeles godt med, og jeg kan rigtig godt lide den variation og speed, der spilles med. Det passer rigtigt godt ind i det samlede lydbillede og det hele rammes bare spot on på nummeret ”Perfection Falls”

Desværre er As We Ascends største problem nok forsanger Martin Borres’ vokal. Her er der tydelige mangler, og jeg synes, at vokalen i flere passager lyder noget anstrengt. Specielt på sangene ”Finally Free” og ”Await The Dawn” kniber det for vokalen.

Den tunge growl og temposkiftene lyder simpelthen forkert, og når man tænker på, at As We Ascend langt hen af vejen lyder som The Burning, så er der alligevel et stykke vej op til frontmand Johnny Haven, som har en fantastisk vokal. Dermed ikke sagt, at Martin Borre ikke kan give den gas, for det kan han uden tvivl.

Men der skal bruges noget mere tid i øvelokalet for de tonelejer, som han prøver at ramme, er han bare pt. ikke helt klar til at ramme perfekt. Jeg synes, det er lidt ærgerligt, at den halter her, for det samlede lydbillede er jo virkelig godt. Men på nummeret ”Perfection Falls” der lykkes det faktisk Martin Borre at ramme det udtryk, som jeg mangler på de 2 øvrige numre. Her gør han det, han kan og ikke mere, og hvorfor så ikke bare nøjes med det, når det jo duer! ”Perfection Falls” er uden tvivl det bedste udspil på denne ep, og nummeret tog mig med storm.

Basguitaren er desværre også lidt for meget i baggrunden, og her kunne der passende sættes ind med forbedringer. Tag f.eks. et hardcoreband som Madball, hvor basguitaren pludseligt bryder ind og trykker en vild solo af, eller f.eks. basguitaren på nummeret ”Culture Blood” fra Essence, hvor der lægges fra land med en fantastisk bassolo. Dette høre vi desværre ikke hos As We Ascend, og den slags mangler jeg.

En anden ting, som jeg også mangler, er en ekstra mand på guitar, så vi både har en på rytme- og leadguitar. Når dette kommer på plads, ja så tør jeg slet ikke tænke på, hvad vi kan komme til at høre af lækkerier fra As We Ascend.

Har As We Ascend så noget at byde ind med?

Denne anmelder siger: Absolut! Kan As We Ascend blive ved med at skrive gode tekster og finde variationen i deres sange, så mener jeg klart, at der noget at komme efter her. Personligt så glæder jeg mig til deres første langspiller, men de bevæger sig ind på en scene med masser af andre gode bands, så der skal arbejdes hårdt. Lur mig, om vi ikke kommer til at høre mere til As We Ascend. Med denne ep er den første, gode grundsten i hvert fald lagt.

1. Finaly Free
  2. Await The Dawn
  3. Perfection Falls