Veins - Innocence

Innocence

Genrer:Thrash metal, Death metal

Italiensk band byder velkommen til en vred verden

VEINS er et metalband fra Italien, der øjensynligt spytter det ene band ud efter det andet i øjeblikket. Denne gang er der tale om et thrash- og death metal-band, samlet i Rom af Riccardo Piazza på trommer og Francesco De Canio på vokalen og rytmisk guitar. Innocence er første skive fra et band, der bruger musikken til at fortælle og fortolke over de unges kamp for livet og en usikker fremtid i Mellemøsten.

Thrash metal 101

Lad os starte med at slå én ting fast: Det her er en fantastisk skive. Fra starten slår de fire herrer fast, det her bliver en fænomenal rejse ind i den verden, vi kender fra thrash metal . Der er fart over feltet, og man kan gennem hele albummet virkelig føle den vrede og frustration, som trommerne forsøger at skabe over for lytteren.

Med bands som Kreator, Metallica og Ministry som forbilleder formår VEINS at bruge den arv og fortolker livets genvordigheder på deres egen måde. Især i ”Dying” kan man mærke, hvordan lyden kommer til sin fulde ret og ikke bare er baggrund for en formidabel stemme i Francesco. Det slutter dog ikke her. Eller faktisk starter det slet ikke der. Lige fra starten med ”Animula Vagula Blandula” laver de en indledning til, hvad, det er, lytteren bliver udsat for. En lyd af en anden verden, som netop trommerne starter med at kaste os ud i.

Ved et bands første album oplever man tit, at produktionen slet ikke passer med musikken. Ikke her. Lige fra starten kan man mærke, at lyden er spot on, musikken passer ind, hvor den skal. Cuttet til det næste nummer er lavet lige, hvor det skal, og overgangene er knivskarpe. Generelt fungerer sammensætningen af albummet. Dets forløb er fremragende og har en afslutning på en rejse over nogle hårde emner, hvor musikken bringer ind en ned på et niveau, hvor man kan drage ud i livet med en god følelse.

Et band at holde øje med

Jeg er solgt. Jeg kan virkelig godt lide Innocence. Jeg synes virkelig, der er tale om en fremragende oplevelse, og jeg vil helt klart anbefale at holde øje med bandet, for jeg er imponeret over den oplevelse, jeg har fået. Der er klart en god fremtid for VEINS, og jeg håber, at de kommer ud og får spillet nogle koncerter og kommer ud med flere albums, for jeg ser det her som en kandidat til årets debutalbum. Især hvis man samtidig bruger tre sekunder på at sætte sig ind i, hvad de rent faktisk synger om. I den henseende ender jeg på hele ni kranier. Velkommen til italiensk metal af den bedste skuffe.

1. Animula Vagula Blandula
  2. Part I
  3. Dawn