Svartsot - Ravnenes Saga

Ravnenes Saga

Genrer:Folk metal, Viking metal
Spilletid:46:02

Endelig et Viking Folk Metal band fra Danmark, tænkte jeg, og var fantastisk spændt på om de kunne hamle op med vore nordiske brødre fra Amon Amarth, Finntroll, Korpiklaani, Týr, Falconer eller Glittertind. Svaret er et stort rungende nej, og dog ren elendighed er det nu heller ikke.

Pladen lægger ud med en fed tung produktion, de fedeste folk riffs, kombineret med enestående fløjte fra en sand mester på dette instrument kan man unægtelig høre, men så kommer vokalen og ødelægger alt, den mest kedelige growl jeg længe har hørt, Chris Barnes (Six Feet Under) er jo en Pavarotti i forhold til, stemmen kører i det samme kedelige toneleje konstant, så hjælper det heller ikke at den en sjælden gang er mixet med lidt Black metal skrig. Kombinationen af growl, folk og vikingemetal ser jo flot ud på papiret, men jeg synes absolut ikke det fungerer i praksis, og det er ikke fordi jeg ikke kan lide genren - jeg elsker den. Men bandet er lysår fra de ovenstående bands i at kunne levere spændende sange. Derfor synes jeg det er dobbelt trist, men da dette endnu er et ungt band, så har man da lov til at håbe at de gør noget ved den vokal - ja og sangskrivningen også, de tre første numre rykker rigtig fedt, men så bliver det hele en tand for ensformig, sangene kører næsten kun i mid-tempo - lidt smæk på havde pyntet gevaldigt på det. Ikke nok med det; de meget enkle guitar riffs i hver sang gentager sig og gentager sig hele tiden, tror nok lige de skal gøre sangene lidt mere spændende til næste gang.