Shai Hulud - A Comprehensive Retrospective

A Comprehensive Retrospective

Spilletid:65:39
Antal numre:24

Da Florida-bandet Shai Hulud i 2004 besluttede sig for at gå hver til sit, var det stor fortrydelse for den alternative hardcore-scene og metal-scenen generelt. Bandet der i næsten et årti havde tryllebundet aficionados med intense og sofistikerede-dog-stadig-aggressive kompositioner var med ét væk og intet andet orkester syntes at kunne tage over, hvor ét af de bedste bands i genren slap. I dag er bassist Matt Fletcher og guitarist samt Shai Hulud-bagmand Matt Fox dog aktuelle med bandet The Warmth Of Red Blood, men det bliver ligesom aldrig det samme...

Det første lytteren bliver præsenteret for, er bandets første demo fra ’95, som i dag er yderst svært tilgængelig. De seks numre viser ikke blot Shai Huluds enorme potentiale, men også at bandet allerede dengang var særdeles begavede musikere og sangskrivere. Demoen, som i dag er et årti gammel, sparker da også røv på de fleste etablerede bands indenfor genren i dag og det er morsomt at se, hvordan et band så tidligt som i deres første leveår, skilte sig ud i så markant en grad. Dernæst følger tre live-tracks fra et radioprogram i New York fra ’97, bl.a. SFA’s "Gyroscope" samt "Hardly" fra Profound Hatred of Man og "Solely Concentrating on the Negative Aspects of Life" fra hovedværket Hearts Once Nourished With Hope and Compassion – begge skiver fra ’97. Lyden er ganske acceptabel [om end mudret, som man kan forvente sig af sådanne optagelser] og numrene er leveret med et tilstrækkeligt engagement og en forbilledlig indlevelse, der godt illustrerer, hvordan det var at bevidne Shai Hulud på en scene – en mulighed denne anmelder beklageligvis aldrig fik.

Herefter bliver det hele så en smule tåget og ret så løst. En øvelsessession fra et varehus er det første på programmet, hvor vi får et indblik i, hvor meget et Shai Hulud nummer egentlig gennemgår fra udviklingsstadiet til det færdige track. Lyden er ikke god, men hvad kan man forvente? Dernæst følger tidligere vokalist Chad Gilberts første demo med bandet, hvor lyden er absolut skrækkelig. Dog besidder alle numre denne særlige kvalitet der lige gør, at man bliver ved med at lytte til dem. De sidste numre er blot rytmeguitar optaget med en båndoptager, som igen virker yderst raffinerede og spændende og virkelig fremhæver den særlige dynamik og elegance i brutaliteten, som Shai Hulud i sandhed stod for.

"A Comprehensive Retrospective" er et indestående indblik i bandet Shai Hulud, men mens den med sikkerhed vil tiltale fans, burde nytilkomne være mere skeptiske. For imens den første demo og de tre live-numre udmærket repræsenterer Shai Hulud, er de sidste 13 numre virkelig ikke for enhver. Albummets booklet er desuden en fornøjelse at læse igennem og giver en bredtfavnende indsigt i alle numrene, mens artworket [inspireret af Kubrick-klassikeren Dr. Strangelove] også er en morsom biting. Tilbage er der kun at sige: Er man fan, er det svært at komme udenom denne udgivelse, som i sandhed er en værdig svanesang fra et band der engang var. Er man på den anden side ny i Shai Hulud-universet, burde man i stedet forsøge sig med ét af bandets regulere studiealbums, og her kan jeg kun anbefale førnævnte "Hearts Once Nourished". God fornøjelse!