Pure Inc. - Parasites And Worms

Parasites And Worms

/ Dockyard 1 · Udkom

Genrer:Heavy Metal, Hard rock
Spilletid:49:10

Det er ikke ret tit at schweiziske bands for alvor gør væsen af sig på den internationale scene, men står det til Pure Inc. skal landet nu til at være kendt for andet end hullede oste og knive med alverdens avancerede anordninger. Bandet brager således igennem på deres tredje udspil "Parasites and Worms" i en sådan grad, at det bør give genlyd over hele verden.

Albummet er en sand tour de force ud i hvordan man spiller rock der river og bjergtager. Der er her tale om fire dygtige musikere, der ved hvordan et rocknummer skal skæres og hvordan deres instrumenter skal håndteres og der er således masser finesser for musiknørder, samtidig med at man også sagtens bare kan nyde bandets energi og udtryk. Særligt forsanger Gianni Pontillo er virkelig imponerende og hans stemme, der lyder som en krydsning af Chris Cornell (ex-Soundgarden) og Sammy Hagar (ex-Van Halen), går rent ind hele pladen igennem.

Stilmæssigt er det også nærliggende at sammenligne Pure Inc. med Soundgarden, da musikken indeholder mange af de samme groovy elementer samt stille syrede passager, som grunge-kongerne excellerede i, da de var bedst. Det er dog også nærliggende at tænke på bands som Creed og Nickelback, men det ville næsten være at gøre bandet en bjørnetjeneste, da albummet egentlig ikke indeholder nogen oplagte radiosingler. Det er således i højere grad klassiske hardrockdyder sat ind i en moderne sammenhæng som danner rammen om Pure Inc.'s musikalske udtryk og albummet bør derfor også appellere til et bredt udsnit af rockfans.

De mange velskrevne numre på "Parasites and Worms" er kompetent pakket ind i en stor og svulstig rockproduktion, der er med til at løfte dem det sidste stykke. Tag for eksempel den Chris Cornellske (ja, der var han igen) ballade "Carrie’s Alone", der vokser til uanede højder når omkvædet sætter ind, eller den Machine Head-inspirerede "Serenade of Aggression", hvor guitaren lyder så skarpt at man skærer sig på den. Disse numre er blot eksempler på den meget høje standard Pure Inc. lægger for dagen og der hersker ingen tvivl om at det er en af de bedste alternative hardrock udgivelser undertegnede har hørt i meget lang tid.