The Old Dead Tree - The Nameless Disease

The Nameless Disease

/ VME · Udkom

Genre:Prog metal
Spilletid:48:43

The Old Dead Tree (TODT) er for mit vedkommende et ubeskrevet blad som for første gang får mulighed for at se dagens lys og springe ud med debut skiven "The Nameless Disease", og hvilken entre! Mine damer og herrer, det vi har med at gøre her er simpelthen for genialt. Dag ud og nat ind har jeg siddet klistret foran mine Dalí speakers, bare for at kunne nyde TODT's musikalske sødme. Kompositionerne er veldetaljerende, dog ikke for komplekse, hvilket viser bandets styrke og musikalske forståelse. De enkelte musikere er unikke og helhedsbilledet af TODT er fænomenalt. Musikken er en blanding af Gothic og Metal med en snert af pop arrangement. Melodierne er meget iørefaldende og især i sangene "We Cry As One", "How Could You?" og "Joy & Happiness" voldtages lytteren af et lydbombardement, som man måske ikke har set magen til siden Katatonias "Dance On December Souls", dog uden at drage nogen kompositorisk sammenligning. Sangeren er nok det stærkeste led i kæden, hvilket han beviser med sin alsidighed fra sang til skrig og råb. Hans rene stemme er distinkt og fyldt til randen med passion. Summa summarum er "The Nameless Disease" et genialt sørgmodigt, men samtidigt aggressivt album. Skiven er skrevet ud fra en virkelig hændelse, hvor bandets tidligere trommeslager begik selvmord, hvilket også er med til at sætte tingene i et større perspektiv. Eneste minus ved pladen er dialekten og forsangerens skrigevokal, som er lidt halvforkølet. Ellers er "The Nameless Disease" en fænomenal plade for tilhængere af god musik!