Nocturnal Rites - New World Messiah

New World Messiah

Genrer:Power metal, Melodisk Metal
Spilletid:46:53

Officiel vurdering: 10/10

Nu er der igen nyt fra de svenske True Metal Power drenge fra Nocturnal Rites. Jeg har købt deres plader siden "Tales of Mystery and Imagination" fra 1998, der var deres andet album. Deres første er umulig at opdrive, bliver formodentlig genudgivet senere i år, og den udvikling de har taget er ikke mindre end utrolig.

På "Tales..." hersker de kendte True Metal melodier - kanon plade pga. at de altid har været fremragende sang skribenter, men enorm dårlig lyd. "The Sacred Talisman" fortsætter hvor "Tales..." slap, bare med en bedre lyd. Så kom den store forandring synes jeg, da de udskifter deres sanger og ind kommer ikke mindre end en af de aller bedste sangere som Europa kan frembringe. Et kanon talent ved navn Johnny Lindquist. Samt at musikken begynder at adskille sig mere og mere fra navne som Hammerfall, Edguy, osv. og det er et kæmpe plus for dem, fordi de har altid lagt i skyggen af Hammerfall. Totalt synd da de er mindst lige så fede som dem.

Musikken/lyden på den nye og de forrige, "Shadowland" og "Afterlife" er så fandens kraftfuld at man tror det er løgn. Alt spiller max her. De klassiske True Metal melodier er blandet med rigtig tunge Power riffs, nogen gange er vi over i Thrash rytmer. En kanon trommeslager der hamrer løs på bækken og Hi-hat konstant og for engang skyld kan man høre alle finurlighederne i hele lydbilledet.

Som før nævnt er Nocturnal Rites fremragende sangskrivere, og det har heller ikke ændret sig på "New World Messiah", der er de fede up-tempo numre, en enkelt halvballade, men det er helt klart mid-tempo numrene der dominerer. Næsten alle sange er til top karakter, måske bortset lige fra "Egyptica" med sine orientalske undertoner der ikke falder helt i min smag. Men en sang som "Awakening" med sine total kanon galop rytme (og så cykler vi derudaf...) og Johnny's vokal præsentation på den sang er noget kun få kan gøre ham efter. Denne sang springer i sig selv 100 % skalaen.

Så knægte tag Jer sammen og køb denne Power Metal klassiker, hvis der er nogen der fortjener støtte, så er det Nocturnal Rites!