Munruthel - Epoch Of Aquarius

Epoch Of Aquarius

Genrer:Black metal, Folk metal

Genudgivelse af Epoch of the Aquarius: ikke så ambient-inspireret som det var engang.

Munruthel er ukrainske Vladislav "Munruthel" Redkins enmandsprojekt, hvor han spiller en blanding af ambient og pagan folk metal, ofte med anstrøg af black og death. Munruthel har eksisteret siden 1997, og siden 1988 indspillede han ambient i sit hjemmestudie under navnet Silentium. Epoch of the Aquarius er en genudgivelse af samme album fra 2006. Foruden syv af Munruthels egne sange indeholder albummet også et cover af Dead Can Dance - "Black Sun" og ambient-nummeret "Tomhet" fra Burzum.

Epoch of the Aquarius er helt bestemt et meget atmosfærisk album – i hvert fald meget af tiden – og heldigvis fokuserer Munruthel stadig på ambient engang imellem, men i forhold til i starten af hans karriere, er det i høj grad metal der prioriteres højest nu. Det er måske lidt synd, for albummets smukkeste øjeblikke er ambient-passagerne, heriblandt Burzum-coveret. Instrumentalt har jeg dog intet negativt at sige; instrumenterne spiller som en helhed, i stedet for at overdøve hinanden, og især Munruthels brug af instrumenter fra folkemusikkens verden er virkelig fantastisk. Især i intronummeret og "Echo of the Forgotten Battles" fungerer det virkelig godt og tilføjer meget stemning og sjæl til sangene.

Dog er jeg ikke specielt begejstret for vokalen. I enkelte sange, specielt Dead Can Dance-coveret (som jeg vil vove at påstå er bedre end originalen), synger han virkelig godt – men det har måske også noget at gøre med, at der i den sang primært bliver benyttet en ren, næsten power-agtig vokal. Det meste af albummet igennem er vokalen ret ringe, og bidrager ikke med noget godt for musikken. Der er nogle moments of glory, men det er ærgerligt at standarden ikke holdes hele vejen igennem.

Kender du Munruthel fra dengang han lavede mest ambient, bliver du måske en smule skuffet over dette album, og hvis du allerede er fan, har du nok hørt det før. Epoch of the Aquarius er ikke ligefrem overvældende på nogen måde, men indeholder nogle virkelig gode numre, heriblandt føromtalte "Black Sun" og "Echo of the Forgotten Battles".

1. On the Verge of the Worlds (Prologue)
  2. The Raven Croak
  3. In Leaves’ Whisper Or In Bursts of the Thunder…