Minenwerfer - Feuerwalze

Feuerwalze

Genrer:Black metal, War metal
Antal numre:7

Brugervurdering: 6,5/10 baseret på 2 stemmer.

Hate über alles

Tre år er der gået, siden den amerikanske duo Minenwerfer sidst udgav et album – et værk, hvor de krigsfascinerede herrer skruede ned for aggressionerne og op for ambitionerne, hvilket delte fanbasen på tværs. De gamle fans blev nærmest forargede, mens lyden på Alpenpässe tiltrak alle dem, der ønskede mere end hvidglødende raseri i sin black metal. Albummets titel er en reference til, hvordan tysk artilleri på rekordtid sønderbombede modstandernes baser, og det understreger, at Minenwerfer er gået tilbage til sine rødder – for dette album er rendyrket vrede fra start til slut. Her er ingen stille passager eller blues-guitar – her er kun ødelæggelse.

Hvor mange synonymer for ”AAAARGH!” findes der?

Jeg var en af dem, der hoppede på Minenwerfer-vognen med Alpenpässe. Især nummeret ”Der Blutharsch” fangede min interesse med sine mange snørklede elementer og generelt storladne attitude. Men alt det smukke, følsomme og underfundige er blevet nakkeskudt og gasset her på Feuerwalze. Der er kun én følelse, der regerer her, og det er vrede. Produktionsmæssigt er bandet også gået tilbage til en mere skramlet (trve, om man vil) stil, og Generalfeldmarschall Kriegshammers vokal er mere skinger og vanvittig end på tidligere udgivelser. Ergo er Feuerwalze ækvivalenten til at blive skældt ud i næsten 50 minutter – hvilket, hånden på hjertet, hurtigt bliver anstrengende. Først på det tredje nummer, ”Eternal Attrition”, sker der noget interessant, og vi får noget, der minder om en reel struktur eller rytme, der ikke bare er seks minutters raserianfald. Her får vi en blanding af ”Raining Blood”-feedback blandet med Marduk-tempo og Kreator-riffs a la Endless Pain. Generelt er vi stilistisk set betydeligt tættere på den første bølge af black metal end den anden bølge – hvilket på sin vis er charmerende nok, da det ikke er hverdagskost.

Det konstante element af raseri er rent tematisk utrolig passende, men som lytter bliver man hurtigt mættet af denne konstante barrage af lyd – mestendels fordi det hurtigt bliver ekstremt ensformigt.

De sidste par år er der gået inflation i bands, der lader sig inspirere af Første Verdenskrig – derfor er det oplagt at sammenligne Minenwerfer med en række af disse som 1914, Kanonenfieber eller sågar God Dethroned. Alle disse har dog det tilfælles, at de formår at tilføje melodi og variation – dét lykkes absolut ikke for Minenwerfer, men jeg tror nu heller ikke, at det på noget tidspunkt var formålet – om end det ville have pyntet gevaldigt. For som lytter savner man virkelig en melodi at hænge sin hat på, og det tætteste man får, er et par minutter hist og pist som på albummets lukker, ”Labyrinthine Trench Sectors”. Det er generelt et ganske udmærket nummer og har potentiale til at være det bedste på albummet, men det er et potentiale, som de to herrer vælger at skrotte halvvejs gennem nummeret, hvor al musik erstattes af diverse dæmpede lyde af sirener, sprængninger og geværsalver. Havde det varet et par sekunder, havde det været fint, i stedet varer det næsten fire minutter – hvilket er decideret irriterende at lytte til.

En børnehave i en tunnel

To ting kunne have sikret Feuerwalze en højere karakter: havde det været en EP, ville udgivelsen havde stået betydeligt skarpere, da meget af fedtet ville være blevet skåret fra, eller hvis bandet havde valgt at fortsætte stilen fra Alpenpässe. Men ak, i stedet har bandet valgt at udgive en endeløs omgang bøllebank uden anden ambition end at skrige som en børnehaveklasse i en tunnel.

1. Cemetery Fields
  2. Feuerwalze
  3. Eternal Attrition
  4. Nachtschreck
  5. Sturmtruppen III (Sommekämpfer)
  6. Shrapnel Exsanguination
  7. Labyrinthine Trench Sectors

Kommentarer (13)

jansovig_30240

Indlæg: 11

Er anmeldelsen farvet af, at

Er anmeldelsen farvet af, at anmelderen i virkeligheden slet ikke kan lide black metal? Jeg er ret vild med denne udgivelse, og synes at anmeldelsen er tæt på at være en parodi på en anmeldelse.

jansovig_30240 gav Minenwerfer - Feuerwalze 9/10.

Jonathan Pichard

Anmelder

Indlæg: 50

Parodiernes fine kunst

Hej Jan. Hvis du bruger halvandet sekund på at se hvad jeg ellers anmelder, tænker jeg du vil opdage at 99% af det er black metal. Ligeså har jeg skrevet adskillige blogs samt lavet podcasts om netop black metal. Ergo elsker jeg genren. Hvad jeg ikke elsker, er dog dårlig black metal som denne skive er. Fedt at du synes den er fed, det ændrer dog ikke rigtigt noget.

jansovig_30240

Indlæg: 11

Hej Jonathan. Hatten af for

Hej Jonathan. Hatten af for dit store engagement og gode anmeldelser. Jeg synes dog du gør genren en bjørnetjeneste ved at konkludere at der ikke kan være fuld fart frem uden at det skal give en lav karakter. Har kigget dine/jeres anmeldelser igennem, og synes I tilsyneladende overser mange af de helt store udgivelser. Fra 2022 er der ingen anmeldelser af Kampfar, Nordjevel, Djevel, Misþyrming, Vultyrium, Blood Chalice mm. Dog har i anmeldt Archgoat, men ak, her lyder det blandt andet: "Generelt ville det være absurd at refere til Archgoat som nytænkende" og de får seks stjerner ud af 10, selv om du tydeligvis ikke kan lide det. Ellers et af verdens største og vigtigste black metal bands. Og tilsvarende lyder det om Satanic Warmaster (også en af de vigtigste bands out there - og finske selvfølgelig): "Albummets absolut stærkeste nummer må siges at være ”Duke’s Ride”. Her får de ellers så allestedsnærværende blastbeats lige en pause, og i stedet er det iskolde, episke og nærmest norske guitarriffs, der får lov at stå i rampelyset". Et nummer der helt sikkert er udmærket, men også meget langsomt og vel nærmest "dark metal". Alt i alt lyder det ikke til at tempoet skal skrues alt for højt op, hvis der skal scores en decent karakter hos jer... Det er fx lidt ærgerligt, at du synes noget middelalderligt folk black er det fedeste i 2022, når der er så mange forholdsvis gode bands derude. Og hvad med Tsjuder's nye udspil fra i år, har I også misset den?? Eller hvad med Arnaut Pavle, Goatmoon, Hate Manifesto,Kaevum - også alle 2023-udgivelser? Mangler lidt et bevis på, at I vil den internationale main stream black metal det godt..

Jonathan Pichard

Anmelder

Indlæg: 50

Svar:

Ift Tsjuder så er den faktisk på trapperne - så hak ved den.

Ift hvad vi anmelder/ikke anmelder, så kræver det at bands/labels selv sender os nyt materiale - ellers sker det at de bliver overset, med mindre vi selv lige er opmærksomme på at X, Y Z band udgiver noget så… Men både Norddjevel og Djevel nævnte jeg personligt både i 2021 og 2022 i form af nogle små blogs, så hak ved dem! Kampfar ved jeg, at vi også har anmeldt, men måske ikke lige deres nyeste - og som sagt, så sker upsere jo.

Derudover kræver det også, at der er anmeldere der er klar på, at anmelde de artister du nævner. Vi er ikke mange her, der fx ville kaste sig over Satanic Warmaster, jeg vil tro vi er en 3-4 stykker max der er klar på den slags. Ergo er der så en endnu større spildfaktor der - desværre.

Slutteligt vil jeg lige kommentere der med “international main stream”, ved at påpege at jeg nærmest lige har anmeldt Immortal, det bliver næppe meget mere mainstream end dem. Og om vi vil dem det godt? Tjoøh, vi har som sådan ingen agenda, hvis er band laver et godt album, får det ros - hvis ikke får det ris, uanset genre og størrelse.

Karsten Hønge

Er det en parodi, -eller wa.?

Jeg forstår simpelthen bare ikke at to så velformulerede mennesker kan lytte til den slags musik. Det lyder jo som om de har taget hash.

Jonathan Pichard

Anmelder

Indlæg: 50

Hash eller ej

“Taget hash” ligefrem? Så længe de betale for det inden de sådan tog det fra nogen. Bortset fra det, så er jeg sikker på, at Minenwerfer ville have et lidt andet tempo hvis de havde været vind og skæve da de indspillede pladen.

Karsten Hønge

Fair nok.

Okay så. Jeg synes iøvrigt at Alpenpasse havde nogle vildt fede overgange, -og har faktisk hørt skiven på youtuben et par gange. Det kunne jeg IKKE finde på med Feurwalze. Så denne sjældne gang er jeg enig med anmelderen...

Jonathan Pichard

Anmelder

Indlæg: 50

Alpenklasse

Alpenpasse er en super god skive, det var pga den at jeg valgte at anmelde denne her

jansovig_30240

Indlæg: 11

Satanic Warmaster

Hvis man ikke kan lide finsk black metal, så som Satanic Warmaster (som du nævner nærmest ingen holder af), Horna, Clandestine Blaze, Behexen, Goatmoon, Kalmankantaja, Vultyrium, Arnaut Pavle, Azazel, Sargeist osv, så kan man i min verden ikke hævde, at man kan lide black metal.
Hvad er det egentlig også for noget navlebeskuende dansk-halløj, at man har tre top tre danske og top tre internationale udgivelser. Alt respekt for det danske niveau, så burde et naturligt leje, nærmere ligge på 1:30 danske udgivelser..

Jonathan Pichard

Anmelder

Indlæg: 50