Lumsk - Det Vilde Kor

Det Vilde Kor

Genrer:Folk metal, Viking metal
Spilletid:39:26

De lumske nordmænd har her lavet et album baseret på digte af den store, norske forfatter Knut Hamsun. Vanen tro for Lumsk – og også meget passende i forhold til teksterne – er der en stor del folkemusik involveret på skiven. En del af sangene har nærmest et lidt viseagtigt præg, som giver en helt særlig stemning. Metal er der ikke så meget af på "Det Vilde Kor", men der er dog tungere rockpassager på f.eks. "Diset Kvæld", "Høstnat" og den firdelte, nærmest progressive suite "Svend Herlufsens Ord". Ellers er meget af musikken forholdsvis afdæmpet. "Om hundrede Aar er alting glemt" har en atmosfære, der minder mig om Tindersticks eller lignende afdæmpet alternativ rock/pop, mens "Paa Hvælvet" giver mig associationer til Jethro Tull-ballader (især "From a Deadbeat to an Old Greaser" fra "Too Old to Rock’n’roll: Too Young to Die").

Lumsk har en vidunderlig evne til at blande elementer af jazz, rock og folk på en måde, der både er behagelig og udfordrende at høre på. "Lad spille med Vaar over Jorden" og flere dele af den førnævnte "Svend Herlufsens Ord" kunne have været noget, Steve Morse havde fundet på i sine Dixie Dregs-dage – og det mener jeg som et meget stort kompliment. Musikerne (der tæller to guitarister, en pianist / organist, violinist, bassist og trommeslager) spiller glimrende, og Stine Mari Langstrand har en af de mest overbevisende og velkontrollerede sopranstemmer, jeg længe har hørt. Hendes udtryk veksler problemfrit mellem det kønne, glasklare og det mere udtryksfulde, rå.

Numrene føles generelt meget korte, og når Lumsk efter mindre end 40 minutter slutter med den lille klassisk-inspirerede "Skærgaardsø", der kulminerer i en korsats, føles det som om, man knap nok er kommet i gang med cd’en. Skønt Lumsk nok især henvender sig til et publikum, der normalt hører folkmetal, er deres originale folk-influerede musik så godt afviklet, at det også vil være noget for lyttere af folkemusik i almindelighed. Som sagt er "Det Vilde Kor" generelt meget afdæmpet, og musikken har tillige en til tider på én gang køn og ensom stemning, der gør, at det ikke er et album, der passer til enhver lejlighed. Jeg kunne personligt godt tænke mig endnu mere folk-rock-fusion på albummet – hvis hele skiven havde samme høje kvalitet som "Svend Herlufsens Ord" ville jeg ikke tøve med et 9-tal. Men bortset fra disse forbehold burde min begejstring for "Det Vilde Kor" skinne igennem i denne anmeldelse.