Lumen Ad Mortem - Upon the Edge of Darkness

Upon the Edge of Darkness

Genre:Black metal
Antal numre:6

Brugervurdering: 7/10 baseret på 1 stemme.

Fra tørt og varmt til isnende kulde

Australien er berømt for mange ting, men det er ikke så ofte, vi snakker om landet i en black metal-sammenhæng. Når man befinder sig på et af de tørreste og varmeste kontinenter på jorden, er det jo heller ikke nødvendigvis en oplagt ide at lade sig inspirere af nordisk is og kulde. Men lige siden de første utilpassede unge nordmænd sprang frem fra deres mørke skjul tilbage i 90’erne, har en temmelig stor underskov af australske bands nu alligevel kastet sig ud i netop dette. Et af de nyeste skud på den stamme er Lumen Ad Mortem, der for nylig har sendt deres debutalbum, Upon the Edge of Darkness, på gaden.

Under Australiens stjerneklare himmel

På kanten af mørket viser sig hurtigt at være en ganske passende beskrivelse af et vellavet og stemningsfuldt album. Med udgangspunkt i Wolves In The Throne Room og Emperor leverer de tre gutter i Lumen Ad Mortem nemlig en ret effektiv kombination af symfonisk, atmosfærisk og melodisk black metal. Åbneren “Infinite Resonance” byder på en lang instrumental intro med kor og symfoniske elementer. Derefter tager ret basale riffs over, og det er rumklang og et i det hele taget storladent lydbillede, der tilfører sangen fylde. Trommerne har lidt af post-metallens kompleksitet, og tempoet er for det meste adstadigt, selvom der til tider selvfølgelig også blastes derudad, som man nu engang forventer det i denne genre.

“Within The Smoke” starter med lidt højere tempo, men igen er det lydbilledet, en enkelt god melodi og så den stemning, der skabes, mere end det er memorable riffs, der gør, at man holder interessen fanget. På pladens længste nummer, “Ethereal”, køres der ufortrødent videre i samme stil. Episk, ekstremt højt til loftet, og man får endelig fornemmelsen af at sidde under Australiens stjerneklare og uendelige nattehimmel efter en hed og støvet dag på vej igennem vildmarken. Igen er riffs og melodier meget traditionelle, men det lyder bare så pokkers godt, at man tilgiver manglen på fantasi. Her lykkes Lumen Ad Mortem endda med det, som de fleste symfoniske black metalbands har så vanskeligt ved: at gøre orkestreringen vedkommende og meningsfuld.

Bortset fra de nævnte passager i ”Ethereal” er det dog ikke meget, man tænker ’Australien’, når der lyttes til Upon the Edge of Darkness. I en tid, hvor flere og flere blackgrupper og -solister tager udgangspunkt i en lokal mytologi, kunne det være spændende, hvis Lumen Ad Morten forsøgte det samme. Men nej, for Odin ved hvilken gang, får vi nedslag i nordisk mytologi, og når man er vokset op i Australiens hede, kan man bare ikke lave musik lige så isnende kold som Enslaveds Frost eller Immortals At the Heart of Winter – ej heller giver det ret meget mening at forsøge.  Med “Narrow Paths And Stony Ground” leveres en næsten ormsk afslutning på albummet med et komplekst tema, der får lov at fade passende langsomt ud. Episk og storladent er det, men ikke uden en vis sørgmodighed.

Ræk ud efter lyset

En god afslutning bliver det altså til på et album, der generelt er en positiv overraskelse. Det er dog problematisk, at alt for få memorable riffs står tilbage selv efter flere gennemlytninger. Til gengæld lurer en masse stemningsfulde passager og et spinkelt håb om, at selvom mørket lurer konstant, så befinder vi os faktisk på kanten af lyset. Vi skal bare række ud efter det. Man sidder dermed tilbage med en fornemmelse af, at Lumen Ad Mortem også befinder sig på kanten af noget ægte atmosfærisk black metal. Det er en vej, de helt sikkert kan gå længere ned ad, hvis de ønsker det. Jeg er i hvert fald parat til at følge med.

1. Infinite Resonance
  2. Within The Smoke
  3. Ethereal