Knight Fury - Time To Rock

Time To Rock

Genrer:Heavy Metal, Power metal
Spilletid:39.23

Knight Fury er et melodisk heavy metal band som er stiftet i Arizona, USA. Deres debut-album Time to Rock var oprindeligt udgivet i 2011 af bandet selv, men da de mente at albummet havde fortjent bedre, udgav de selve albummet på vinyl gennem deres label for at skabe opmærksomhed omkring udgivelsen. Det er så den vi har været så heldige at få fingrene i.

Musisk ligger Knight Fury meget solidt i heavy metal universet med masser af melodiske elementer, habilt trommespil og generelt godt sammenspil. Det høres også tydeligt at medlemmerne af Knight Fury har en fortid indenfor metal-scenen, og der kan på ingen måde sættes spørgsmålstegn til deres musiske-kompetencer. Sangene er velspillet og deres riffs er fængende og forholdsvist lette at genkende, hvilket er én af de ting som definerer en god heavy metal udgivelse. Der sker tit det med heavy metal scenen, at udgivelserne blot bliver en omgang fortolkning af gamle sange - og det mener jeg er en skam.

Kort og godt har Knight Fury alle de obligatoriske elementer på plads, og jeg vil selv sige, at hvert instrument får sin egen rolle og komplimenterer hinanden ret så godt. Det er også sådanne ting som afspejler et godt album, når man har at gøre med habile musikere som forstår at skabe den dynamik som metal genren på mange måder står for. Nu er alting dog ikke bare fest og glade dage, derfor må jeg pointere det eneste minus på albummet her, som må siges at være vokalens ensformighed. Det bliver simpelthen en smule kedeligt efter 3-4 numre med en stortset uændret vokal, som nok passer godt ind i musikken, hvis man er til den såkaldte "true metal" attitude. Dog er det ikke så vitalt, at det skader selve albummet - i hvert fald ikke for garvede lyttere, men er man ikke til den helt traditionelle aspekt af heavy metal, så bør man nok overveje om det er noget man gider at bruge penge på. Det er altså ikke Time to Rock man skal smide pengene efter hvis man leder efter noget af det mest spirende, nyskabendene indenfor heavy metal verdenen, fordi de her gutter skaber altså metal, som kan genkendes fra den helt gamle skole af heavy metal.

Så hvis man er til hårdtslående melodisk heavy metal med en dominerende true metal attitude, og ikke kan få nok af lyden fra 80'ernes heavy metal scene, så er der på ingen måde noget at vente på - det er med at få fingrene i albummet.

Tracklist: 1. Nothing Left 2. Attack 3. Forbidden 4. Battle for the Castle 5. Awaken Side B 6. The Message 7. Endless Night 8. Out on your own 9. Believe 10. Time to Rock