Killswitch Engage - Disarm the Descent

Disarm the Descent

Genre:Metalcore

Killswitch er metalcore punktum

KSE eller Killswitch som de også kaldes betegnes som grundlæggerne af metalcore genren. Bandet er grundlagt i 1999 i Whitfield, Massachusetts USA og har solgt over en million plader over there. Disarm the Descent kan betegnes som et comeback efter 4 år uden en udgivelse. På det nye album er den oprindelige forsanger Jesse Leach tilbage, efter at forsangeren fra 2003-2012 Howard Jones har besluttet at stoppe i bandet pga. problemer med sin type 2 diabetes. "In Due Time" deres første single fra albummet var nomineret til en Emmy for "Best Metal Performance".

Gennemgang

Det nye album starter med et brag, "The Hell in Me" virker som skabt til at vække lytteren og få dem til at sige OK, de er tilbage! Et kendetegn ved deres sange er momenter af skrigende hardcore vokal og growl afløses af klar følsom skønsang, hvilket giver dem og deres genre lidt flere dimensioner. Teksterne handler som meget hardcore/metalcore om smerte indeni, håbløshed og angst, altså så stærke følelser at de bare skal skriges ud. Hvilket enhver teenager helt sikkert kan relatere til! Jesse Leach leverer fed growl, stærk hardcore scream og klar vokal, flot! Nummer to på albummet "Beyond The Flames" er kendetegnet ved et fængende omkvæd, udmærket. Et andet udmærket nummer er Turning Point, her råbes budskabet ud, på skøn hardcore vis.

Konklusion

Generelt er albummet kendetegnet ved mange fine numre, ikke meget falder igennem. Det har også sin gode grund, alle numre bruger nemlig nogenlunde samme musikalske skabelon, en form som bandet nærmest også selv har opfundet. Dette får mig til at ønske at de turde stikke lidt af og genopfinde sig selv, men det sker desværre ikke i denne omgang. Du kan tage et hvilket som helst nummer og sige sådan skal metalcore lyde. Rigtig mange bands lyder som KSE idag. Det skal de selvf. ikke straffes for, men det giver jo en udvanding af genren, der ellers er en meget fin blanding af råhed og følsomhed, men man kan få nok af al den indre hjertesmerte!

Kill your darlings KSE og giv mig noget nyt og banebrydende næste gang.. please.

Her er det netop det grammy nominerede nummer "In due time"

1. The Hell In Me