Iwrestledabearonce - It's All Happening

It's All Happening

Genrer:Deathcore, Metalcore

Brugervurdering: 10/10 baseret på 1 stemme.

iwrestledabearonce (fedt navn) kommer fra byen Shreveport i Louisiana og spiller en blanding af metal-/grindcore, progressiv thrash, pop, jazz, electronica, tegnefilmsmusik, pludselige indslag af funk, harmonika, harpe og meget andet - et mix, de selv kalder "avantegarde-metal". Kender man bandet Atrox fra den periode, hvor de havde Monika Edvardsen som forsanger, kan man prøve at forestille sig den lyd syntetiseret med Dillinger Escape Plan, Fantômas og Björk. Den sidste reference skyldes især forsanger Krysta Cameron, der ind imellem sine øresønderrivende growls og skrig har en (u)almindelig pigevokal, der ofte er så afsporet og helt på tværs af tonearter, at man bliver i tvivl om, hvad der er meningen, og hvad der er en fejl.

Bandets debutalbum, "It's All Happening" består af lidt over en halv times korte, tætpakkede numre med så mange stilskift, at det vil tage flere anmeldelser at gøre rede for det hele - det vil jeg derfor afholde mig fra. iwrestledabearonce spiller tight, og musikken er aldrig kedelig (men vil højst sandsynligt være meget irriterende i nogens ører).

Ved de første 3-4 gennemlytninger følte jeg det lidt, som om bandet brugte de mange hurtige skift i musikken som en undskyldning for ikke at have noget ordentligt fængende melodimateriale. Men når man får lyttet sig ind på denne hektiske skizometal-plade, opdager man at der faktisk er mange stemningsfulde ting gemt i de enkelte brudstykker. Lyt f.eks. til åbningen af "White Water in the Morning" eller flere passager fra "The Cat's Pajamas". De grindede/growlede passager er til gengæld ikke særligt spændende i sig selv - de er en anelse klichéprægede, hvilket er en skam, når der nu er så mange af dem. Så med alt vejet op imod hinanden lander jeg på 8 kranier og glæder mig til at høre, hvad dette spøjse band udvikler sig til.