Indica  - Shine

Shine

Spilletid:39.43

Så er der nyt album fra de fem finske piger, Indica!

Introduktion

Finske Indica's kendetegn er en unik og genkendelig vokal og den skønne, nærmest befriende måde de leverer deres musik på. De hører til under rock genren, nærmere kaldet "Suomi Rock", hvor de ligger i en meget symfonisk og melodisk ende. Dog møder man nu også betegnelsen "Symphonic-Pop", der peger lidt i retning af, at de står midt imellem flere genrer. Symfonisk Rock, pop og et touch af folk. De fem piger har udgivet fire albums i Finland og to albums internationalt. Sidstnævnte er A Way Away i 2010 og Shine, der udkommer den 24.01.2014.

Gennemgang

Shine udkommer via Nuclear Blast, og er produceret i samarbejde med Roland Spremberg (A-HA, Unheilig), Johnny Andrews (Apocalyptica, Tarja) og Marc Schettler (Die Ärzte, Beatsticks). De har gjort det rigtig godt, og lyd og produktion sidder 100% i skabet. Albummet skydes i gang med nummeret "Mountain Made Of Stone", hvor det tyder på, at Indica er tilbage i samme form som på 2010-Albummet, A Way Away, der fik masser af ros af anmeldere og fans. Nummeret er friskt og velkomponeret - Jonsu's skønne vokal, masser af melodi, strygere, en lækker fyldig bas og spor af forvrænget guitar. Alt i total harmoni og perfekt skruet sammen. Der følger flere numre af samme karakter, hvor der er lidt tempo og gnist, som f.eks. "A Definite Maybe" og "A Kid In The Playground" – Jeg er især begejstret for bassen, der fylder en del og lyder super godt. Men desværre er der på Shine flere ballader / langsomme numre, der simpelthen bliver for kedelige at lytte til. Det sidste nummer på albummet, "War Child", er ét af dem – Det har nogle skønne elementer, men det er bare for langsomt, kedsommeligt og trist – Men ikke trist på den melankolske måde. Indica gør ikke sig selv en tjeneste ved at skrue ned for blusset – De er helt klart bedst når der er fart på, så det er temmelig ærgerligt at de har brugt så megen plads på numre i kissemisse tempo. Desuden skal man grave dybt for at finde spor af metal og rock – Det er ikke tilfældigt, at man kan læse betegnelser som "Symphonic Pop" og "Mystic Pop" når man læser om albummet på Nuclear Blast. Der ER rock ind over, men det er i en meget lille dosis. Det ville have været mere okay med et album bestående af up-tempo numre i deres "Symphonic Pop-Rock-Folk"-stil, for Shine shiner desværre ikke nok til at kunne blænde eller holde én vågen.

Konklusion

Jeg havde i 2010 fornøjelsen af at anmelde albummet A Way Away, der virkelig vækkede min begejstring! Men Indica har med albummet Shine desværre ikke ramt mig på samme måde som sidst. Det er ikke fordi de 5 piger ikke kan deres kram – De er super dygtige, og albummet er virkelig perfektionistisk skruet sammen. Der mangler bare mere krudt og gang i den, i stil med "Mountain Made Of Stone" og "A Definite Maybe". Tre sprælske numre ud af 11 er ikke godt nok! Så mere power og fart på næste gang, tak!

Trackliste: 01 – Mountain Made Of Stone 02 - Uncovered 03 – A Definite Maybe 04 – Goodbye To Berlin 05 – Run Run 06 – Here And Now 07 - Missing 08 – Hush Now Baby 09 – Behind The Walls 10 – A Kid In The Playground 11 – War Child

Tag et lyt til nummeret Mountain Made Of Stone: