Illusion Suite  - Final Hour

Final Hour

Spilletid:58.10

Til dem, der synes, der er lige lovligt lang tid imellem udgivelserne fra progressive powermetal-koryfæer som Symphony X og Pagan's Mind, er her et nyt norsk band, der tager traditionen op med fornyet energi og kompetence. "Final Hour" er Illusion Suites debutalbum, og indeholder en lille times - ja man fristes til at sige "old school" progpower med træk, der bringer lidt ældre Symphony X (før "The Odyssey"), Dream Theaters første tre albums og rigtig meget af Pagan's Minds science fiction-prægede univers i behagelig erindring. Et enkelt nummer, "Scarlet Skies" har en kort passage, hvor vokalen får mig til at tænke på Pain of Salvations "Remedy Lane"-album, men ellers er albummet lige ud af den gamle progpower-landevej.

Musikerne er særdeles dygtige, omend vokalen generelt forekommer mig en anelse ordinær og uden den kant, der hæver bandets åbenlyse forbilleder op over mængden.

Kompositorisk savner jeg lidt flere overraskelser. Åbningsnummeret "The WIRE" har en fed timing, hvor skiftene lige ligger på nogle lidt andre steder, end man forventer, og jeg kan også meget godt lide bandets frie leg med hurtige harmoniskift undervejs på et nummer som "A Moment to Remember", men ellers kommer jeg lidt for ofte til at kede mig. På albummets magnum opus, den over 15 minutter lange "The Adventures of Arcan", får jeg en enorm lyst til bare at smække noget Symphony X på og høre, hvor fedt episke numre af den skuffe kan skæres, og når forsanger Bill Makatowicz bevæger sig i det høje leje, længes jeg efter at høre Nils K. Rue fra Pagan's Mind trykke den af.

Sammenfattet: Det tekniske håndværk fejler ikke noget, og der er ikke nogle decideret dårlige numre på "Final Hour", men Illusion Suite mangler noget personlighed og nogle flere fængende passager, før de for alvor kan hæve sig op over mængden af lignende bands. Men tjek albummet ud, hvis du har akut brug for mere progpower til samlingen.