Horned Almighty spiller koncert ved Slag-Town Slays Fest 2024 .
Horned Almighty - To Fathom the Master's Grand Design

To Fathom the Master's Grand Design

Genrer:Blackened, Black metal
Spilletid:37:23

Det var en mørk og stormfuld aften…

Bergen, 1992: Ved et mærkeligt tilfælde mødes Lemmy fra Motörhead og Fenriz fra Darkthrone en mørk nat – eller var det overhovedet et tilfælde? Hvad der præcis skete inde i den fandens stavkirke, vides ikke helt, men det menes, at ved Beelzebubs uhellige indgreb fødtes fire små bastarder, der senere dannede den aarhusianske black metal-kvartet Horned Almighty. Tror du mig ikke? Så lyt til deres nye album, To Fathom the Master’s Grand Design, der, præcis som bandets tidligere udspil, lyder som et ondsindet mix af Motörhead og Darkthrone.

Manisk, utæmmet vildskab

Pladen åbner med utæmmet vildskab på ”Violent Cosmology”. Lyden er beskidt, og tempoet er sindssygt højt, imens Horned Almightys sindsoprivende sorte dødsmetal vælter ud af højtalerne. Vokalen er også mere death-growls end traditionel black-vokal, men det passer jo perfekt til death-stilen, der er omskiftelig med masser af temposkift og mængder af fede riffs. Den voldsomme start fortsætter med ”Apocalyptic Wrath”, hvor endnu federe riffs og breaks, der sidder lige i skabet, trænger sig på. Apokalyptisk vrede er en yderste passende titel på et helt fantastisk nummer og en rammende beskrivelse af hele albummet som sådan.

På ”Antagonism Eternal” er der længere passager med et lavere tempo. Det klæder albummet godt, og lytteren får dermed en tiltrængt pause fra al raseriet. ”Devouring Armageddon” byder også på lavere tempo, men samtidig mere Motörhead-stil, og det viser igen, at aarhusianerne kan andet end bare at fræse derudad. Tjek for eksempel den sidste del af sangen, der nærmest bliver til ren death-doom. Højt niveau, som det generelt er tilfældet for hele albummet, der fortsætter med en skøn blanding af det, Horned Almighty gør bedst.

Et okkult raseriudbrud

Det er oplagt at forestille sig, at To Fathom the Master’s Grand Design er fyret af under én lang nattesession langt nede i en skummel krypt i et sandt, okkult raseriudbrud. Det lyder, som om ingen blev lukket ud, før Beelzebub selv var tilfreds med de infernalske udladninger. Med To Fathom the Master's Grand Design har selv ikke Fluernes Herre noget at klage over.

1. Violent Cosmology
  2. Apocalyptic Wrath
  3. Antagonism Eternal